Češi čím dál raději létají - pro radost i za byznysem. Roste i zájem o pojištění letadel

12.7.2018

Počet letadel v Česku neustále stoupá. S tím i nároky na jejich pojištění. Ilustrační foto: Jindřich Ilem
Počet letadel v Česku neustále stoupá. S tím i nároky na jejich pojištění. Ilustrační foto: Jindřich Ilem

Pojištění letadel - rozhovor     O desítky i stovky procent vzrostl v Česku za posledních dvanáct let počet létajících zařízení. Třeba vrtulníků je více o 318 %, balónů o 121 %. Celkově počet letadel všeho druhu vzrostl zhruba o dvě třetiny. S tím je spojená i větší potřeba pojištění. 

Letectví je krásné životní poslání i koníček mnoha Čechů. Neměli bychom ale zapomenout i na rizika, která si s sebou nese. Přinášíme proto rozhovor s vedoucí oddělení pojištění leteckých rizik ve společnosti RENOMIA Hanou Kulhovou. 

RENOMIA je největším pojišťovacím makléřem v České republice. Co přesně děláte v oblasti pojištění leteckých rizik? 

Hana Kulhová, Renomia
Hana Kulhová, Renomia

Podnikání v letectví je jedno z nejnáročnějších, co se týče bezpečnosti a získání příslušných certifikací. Nejen pro výrobní firmy, ale i pro podnikatelské subjekty v letectví je nutné sjednat kvalitní efektivní pojistnou ochranu. Nepojišťujeme samozřejmě jen výrobce letadel a  komponentů, ale veškeré podnikatele i  jednotlivce, kteří mají své letadlo.

Pojištění se tak týká domácích přepravců, privátních provozovatelů letadel, vrtulníků, provozovatelů a vlastníků letišť, nebo poskytovatelů služeb souvisejících s letectvím – ať už je to servis či hangárování letadel, provoz letiště, plnění paliva  do letadla, dodávky cateringu na paluby letadel.

Co je nejčastější pojistkou? 

Kromě ochrany samotného majetku je to odpovědnost za způsobenou škodu, konkrétněji pak na  škodu způsobenou provozem letadla. Důležité je samozřejmě stanovit adekvátní pojistnou částku. Jednu věc sice říká zákonný předpis, ale důležité je nezapomenout také na pojistné plnění na újmu na zdraví či život pasažérů. A pokud jsou na  palubě cizí státní příslušníci, je nutné počítat s  případnými vysokými nároky na odškodnění. 

Jak roste zájem o pojištění letadel?

V analýze, kterou jsme si připravovali z veřejně dostupných dat, jsme zjistili, že mezi lety 2005 a  2017 průměrně vzrostl počet letadel v České republice o dvě třetiny. U  některých typů to pak byly stovky procent (například počet vrtulníků vzrostl o 318 % a horkovzdušných balónů o 121 %). Za nás byl pak meziroční nárůst o 30 % na objemu pojistného v oblasti letadel. Češi čím dál tím více rádi létají a mají to jako svého koníčka. Výjimkou nejsou ani čeští úspěšní byznysmeni, kteří koupí letadla a šetří svůj čas.

Jaké máte zkušenosti s přístupem vlastníků letadel k pojištění? 

V minulosti si vlastníci letadel sjednávali jen povinné zákonné pojištění odpovědnosti za škodu z provozu. Na dotaz, zda si sjednají také havarijní pojištění letadla, zpravidla odpovídali: „…nalétali jsme již hodně hodin, máme s létáním zkušenosti, tak se nám nemůže nic zásadního přihodit, a pokud ano, tak pak by to byly zřejmě jen minoritní škody do  výše spoluúčasti, které si uhradíme stejně sami…“ Naše zkušenosti z posledních let ale ukazují, že samotní vlastníci letadel si uvědomují, že vlastnit letadlo neznamená s  ním jen létat a  zažívat krásné okamžiky „ve vzduchu“, ale že je na místě si také svého „okřídleného miláčka“ dobře pojistit. 

Co jsou z vaší praxe další důvody pro havarijní pojištění?

Letadlo vlastníka také často provozuje-spravuje jiný provozovatel, letadlo se nepoužívá jen pro soukromé lety, ale na letadle létají cizí piloti, piloti-žáci ve výcviku (riziková skupina). Havarijním pojištěním se tak eliminují významné finanční škody, které mohou vlastníka letadla při nehodě letadla zasáhnout, a to ať v případě totální škody, a/nebo i v případě dílčích škod na letadle, kde rozhodujícím faktorem na výši pojistného plnění je mimo jiné také sjednaná spoluúčast. Ale i s tímto kritériem lze v pojištění účelně pracovat a nastavit tak vhodnou spoluúčast i s ohledem na cenu pojištění. 

Poslední dobou jsou mezi veřejností populární i drony, má smysl je pojišťovat?

Určitě, z našich statistik vyplývá, že přibližně třetina dronů nepřežije první rok fungování. Převažují zejména havarijní škody (zničení dronu). Typická je nehoda spojená s vysazením vrtule, nebo se špatnou pilotáží. Běžná odpovědnostní pojistka na  pilotování dronu nestačí, zejména pokud dron provozujete jako živnostník či podnikatel, pak se musí uzavřít pojistka přímo na odpovědnost z provozu dronu. 

V čem spočívá hlavní výhoda spolupráce s RENOMIA, například oproti pojišťovně?

Cílem pojišťovacího makléře je pracovat vždy v  zájmu klienta. Naši klienti si na nás cení poradenský přístup, kdy máme nejen perfektní znalost daného oboru, diskutujeme s klienty do detailu jejich potřeby, „bolístky“, co by bylo „hezké mít v pojištění“, a pomáháme jim tedy jak s řízením rizik, tak i s likvidací případných škod. Samozřejmostí je pak předložení celé řady nabídek a u robustních pojistných programů spolupracujeme s  partnery po  celém světě, abychom našli to nejlepší řešení na  míru potřebám každého klienta.

Komerční prezentace

Flying Revue > skryté Flying Revue > FR články > Archiv > Češi čím dál raději létají - pro radost i za byznysem. Roste i zájem o pojištění letadel
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 22.12.1964 se stalo...
22.12.1964
První let Lockheedu SR-71 Blackbird, strategického průzkumného letounu vyvinutého z průzkumného A-12.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »