Černé skříňky z Brna budou hlídat letouny Boeing 737, 767 a 777

25.7.2023

Nový hlasový záznamník a zapisovač letových dat Honeywell Connected Recorder-25 (HCR-25) získal typovou certifikaci pro letouny Boeing 737, 767 a 777.

Ty jím budou nově standardně vybaveny už z výroby, instalovat si je mohou také provozovatelé již vyrobených letounů. HCR-25 je první certifikovaná černá skříňka na světě, která může být během letu online spojena se zemí prostřednictvím satelitů. Data o letu tak lze získávat průběžně. Přelomovou technologii vyvinul tým vědců a inženýrů společnosti Honeywell v Brně ve spolupráci se společností Curtiss-Wright.

honeywell_foto_boeing_737.jpg

Společnost Honeywell představila HCR-25, první certifikovaný „connected recorder“ na světovém trhu. Certifikace pro sériové letouny Boeing 737, 767 a 777 završila vývoj, na kterém experti brněnského výzkumného a vývojového centra Honeywell pracovali zhruba čtyři roky.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

HCR-25 díky propojení se sítí Inmarsat a jinými satelitní sítěmi umožní leteckým společnostem mít okamžitý přehled o stavu letounu a dění v kokpitu. Propojení letounů se sítí Inmarsat je mimochodem další program, který řeší právě brněnském centrum Honeywell. Tým odborníků zde průběžně pracuje na vylepšeních, která letadlům dovolují být neustále připojená. Honeywell má v Brně k dispozici přímé propojení se sítí Inmarsat k testování novinek.

HCR-25 FDR
HCR-25 FDR

Neustále dostupná data

Zařízení HCR-25 také vyhovuje nejnovějším předpisům Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) na minimálně 25hodinový zpětný záznam. Předpisy (tzv. mandáty) v souladu s EASA zavedla i řada dalších zemí po celém světě. HCR-25 zároveň s předstihem reaguje na další mandáty, které EASA teprve připravuje.

„Nový záznamník a zapisovač přináší aerolinkám řadu výhod. Díky neustálému spojení se zemí mají provozovatelé letadel další zdroj sběru dat. Mohou tak zefektivnit jejich údržbu a výkon. Pomocí HCR-25 jsou okamžitě dostupná všechna data, přenáší se v reálném čase a jsou tak k dispozici pro interní analýzy. HCR-25 například okamžitě pozná tzv. hard landing a dopravce může okamžitě reagovat předepsanou prohlídkou letadla. V případě nehody pak jsou všechna data okamžitě k dispozici. To může například zrychlit vyšetřování a pomoci zabránit dalším podobným nehodám,“ vysvětluje Tomáš Král, vedoucí oddělení Recorders společnosti Honeywell Technology Solutions Czech Republic.

HCR-25 CVR
HCR-25 CVR

Nové instalace i snadný upgrade

Brněnský tým vedle vývoje rekordéru a příslušného softwaru pracuje také na infrastruktuře, která se skládá z cloudových serverů, kde se data z letadel ukládají, analyzují a dál zpracovávají.  „Budeme se věnovat především úpravám HCR-25 podle požadavků jednotlivých zákazníků. Aktuálně připravujeme systém nabídek, který aerolinkám například umožní zvolit si, kam se budou data přenášet a jak se budou zpracovávat,“ dodává Tomáš Král.

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Vedle instalací do nově vyrobených Boeingů 737, 767 a 777, pro něž je HCR-25 nyní standardním vybavením, je ideální také pro dodatečné aplikace (retrofity). Umožňuje snadný upgrade, který šetří čas na instalaci a snižuje náklady díky tomu, že je HCR-25 konstruovaný jako náhrada za jednotky Honeywell řady HFR5. Se společností Honeywell se na vývoji podílela společnost Curtiss-Wright.

Autor: Tisková zpráva Honeywell

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Černé skříňky z Brna budou hlídat letouny Boeing 737, 767 a 777
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 22.11.1898 se stalo...
22.11.1898
Narodil se americký letecký průkopník Wiley Hardeman Post, který mimo jiné přispěl k vývoji prvních přetlakových oděvů.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »