8.10.2019
Muži, kteří (s)tvořili CFRNA/CIDNA Není mnoho českých pilotů, kteří sloužili v zahraniční letecké společnosti a byli nositeli Řádu čestné legie. Jan Sládek takovým mužem byl.
Le Petit Parisien 26.7. 1934: Kilometroví milionáři Air France - zleva doprava: Piloti Jean Laulhé, Pierre Burello, Charles Corsin, Jan Sládek a radio-mechanik Louis Agnus. Laulhé, Burello a Sládek jsou bývalými piloty CFRNA/CIDNA.
Letec Jan Sládek byl stejně jako mnoho jeho kolegů u CFRNA/CIDNA původně vojenským pilotem. Zde však jakékoliv přirovnání k prvním pilotům společnosti končí. Tito hrdinové první světové války patřili ve své většině k zámožné vrstvě francouzské společnosti. Často bojovali nejprve v kavalérii a teprve později prošli leteckým výcvikem a změnili zbraň. To byl případ Pierra de Fleurieu, zakladatele společnosti, i mnoha jeho spolubojovníků, které angažoval.
Dráha Jana Sládka je zcela odlišná. Na svět přichází na Moravě, která je součástí Rakouska-Uherska a světlo světa poprvé spatří coby rakousko-uherský občan. Jeho rodina pochází z Kroměříže a je bohatá pouze dětmi - Jan má deset bratrů a sester. Musí se tak o sebe postarat sám, jakmile to je možné.
Vstupuje do učení a stává se elektrikářem. Dlouho však v oboru nevydrží, do života mu stejně jako miliónům ostatních Evropanů vstupuje válka. Když v roce 1915 narukuje, bojuje v rakousko-uherské armádě po boku Němců proti Francouzům a jejich spojencům. Octne se na bojištích Rumunska, Itálie a Ruska. To ještě netuší, že jen o čtvrt století později bude naopak bojovat po boku Francouzů a stane se následně jedním z nich.
Ke konci první světové války prochází leteckým výcvikem a v roce 1918 získává pilotní průkaz, s nímž vletí již do mírových časů. Jeho vzdušným domovem se stávají letouny Breguet 14 a SPAD. Kromě pilotního disponuje i soutěžním duchem a v roce 1924 se umisťuje na druhém místě v rychlostních leteckých závodech, když zdolá 200 kilometrovou trať průměrnou rychlostí 154,60 km/h. Jeho schopnosti ho posléze dovedou až do role leteckého instruktora a v roce 1925 je přijat do řad pilotů společnosti CFRNA/CIDNA. Není sám, spolu s ním do služby u tohoto dopravce nastupují i další čeští pilot: František Čermák, František Lehký, Antonín Knapp a V. Kolomazník.
V roce 1933, když se CIDNA spolu s dalšími čtyřmi leteckými společnostmi rozplyne v nově vzniknuvší Air France, Jan Sládek pokračuje v práci pilota i pro ni a létá na jejích evropských linkách až do roku 1940, kdy je propuštěn "kvůli válečným událostem". Ve službách Air France se spolu s dalšími čtyřmi letci stává držitelem odznaku za milión uletěných kilometrů.
V novinovém výstřižku z roku 1981, jenž je uložen v archivu rodiny Sládkových v Paříži, je o aktivitách Jana Sládka během druhé světové války však uvedeno: "Během války pracoval coby spojka v Marseille, později v Londýně, kam se dostal přes Španělsko a Portugalsko. Později se objevil v Bejrútu, kde nabídl svoji dlouholetou zkušenost "Leteckým vojenským linkám" (L.A.M. - Lignes aériennes militaires), které vznikly z iniciativy Generála de Gaulla.
Jan Sládek pro L.A.M. založil mnoho linek, které spojily strategicky důležitá místa. Po válce, v roce 1946, získal jako Jean-Marie Sladek francouzské občanství a byl vyznamenán řádem Čestné legie. I poté pokračoval ve svém povolání pilota společnosti Air France, především na linkách Dálného Východu. Je pohřben v obci Eze, ve Francii.
My na něj vzpomínáme právě proto, že byl jedním z českých pilotů průkopnické letecké společnosti CFNRA/CIDNA, v jejíchž stopách jsme letos v září letěli se skupinou dalších českých letců.
Maryla Boutienau
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »