Repliku unikátního letounu Buggatti 100P v Česku už neuvidíme. Letoun při zkušebním letu v USA havaroval

10.8.2016

Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu. Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.
Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.
Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu. Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.
Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.
Bugatti a Bugatti.Bugatti a Bugatti.
Bugatti a Bugatti.
Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu. Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.
Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.
Rozebraný originál Bugatti 100P.
Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.
Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.

Projekt stavby plně funkční repliky unikátního letounu Bugatti 100P ukončila nehoda letadla při letových zkouškách, žel s fatálním následkem. Do Česka na Den Letiště Letňany tak letoun nedorazí. 

Během zkušebního letu na letišti Clinton-Sherman poblíž Burns Flat v Oklahomě se letoun zřítil a jeho pilot, duchovní otec celého projektu Scotty Wilson při nehodě zahynul. Letadlu se zřejmě nepodařilo po vzletu nabrat výšku, zhruba po minutě letu se dostalo do ostré klesavé levotočivé zatáčky a na dohled od letiště se zřítilo. Přes rychlou pomoc nebylo pilotu pomoci, zřejmě zahynul již v okamžiku nárazu. Letoun navíc zachvátil požár a je zcela zničen. Videozáznam z posledního letu Bugatti 100P níže. Z etických důvodů neobsahuje okamžik nehody.

Původně se mělo letadlo v Česku představit v rámci evropského turné (Německo, Francie, Británie, Česká republika) ve spolupráci s Flying Revue už na přelomu května a června. S ohledem na to, že autorem původního stroje byl legendární automobilový konstruktér Ettore Bugatti, se měl letoun objevit v červnu na pražské výstavě autoveteránů s názvem "Legendy" a následně na rovněž červnové Aviatické pouti v Pardubicích.

Poté, co bylo turné termínově posunuto, měl být středobodem české části turné Den Letiště Letňany, kde by legendární letoun jistě potěšil fanoušky historie a létání. Žel, v Praze a ani nikde jinde už ho příznivci letectví neuvidí.


První let Bugatti 100P.

Ettore Bugatti nevšední letoun zkonstruoval před druhou světovou válkou. Konstrukce původního letounu Bugatti 100P byla revoluční svým aerodynamickým uspořádáním, stroj poháněly dva motory, které roztáčely dvě protiběžné vrtule na přídi letounu. 

Druhá světová válka však rozhodla jinak, stroj nikdy nevzlétl. Po německé okupaci Francie se Bugattimu podařilo stroj nechat rozebrat a před Němci ukrýt. Mnoho let po válce byl letoun opět smontován a byl dopraven do USA, kde se stal statickým exponátem v muzeu EAA v Oshkoshi ve Wisconsinu. Zda by letoun unikátní koncepce skutečně létal, však tím pádem nebylo ani po letech jasné. 

Rozebraný originál Bugatti 100P.
Rozebraný originál Bugatti 100P.

Bývalý americký vojenský pilot Scotty Wilson proto sestavil mezinárodní tým nadšenců, který si dal za cíl zkonstruovat repliku původního stroje a zalétat ji.

Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.
Modrý sen - projekt, během něhož Scotty Wilson a jeho tým postavili repliku unikátního letounu.

Projekt dostal název Le Rêve Bleu (Modrý sen). Po sedmi letech příprav se zdálo, že Wilson svůj sen naplní. Těsně před branami vítězství však sen v 8.20h minulou sobotu skončil. 

"S 11 tisíci hodinami nalétanými ve dvanácti různých typech letadel byl Scotty ten nejlepší chlap na světě na stavbu takovéhoto stroje," řekl po nehodě Wilsonův přítel a kolega Shumway. Ačkoli projekt nehodou zanikl, Scotty Wilson dokázal, že fascinující stroj z dílny Ettore Bugattiho skutečně létat mohl.  

Jan Dvořák, Michal Beran

Zdroj, foto, video: Bugatti100P.com, Kfor.com, Carscoops.com, Ooyala.com, Diseno-art.com 

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Repliku unikátního letounu Buggatti 100P v Česku už neuvidíme. Letoun při zkušebním letu v USA havaroval
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »