27.8.2019
Flying Revue 5/2019 Elektropohon letadel je v poslední době přetřásán výrobci i piloty ze všech stran. Jedno z letadel, jež pohání elektřina, vyrábějí v kunovické firmě BRM Aero. Na vývoji se podílela i společnost jednoho z duchovních otců projektu Solar Impuls.
Poté, co jsme měli v loňském roce možnost navštívit výrobní závod české firmy BRM Aero v Kunovicích, nebylo těžké si udělat obrázek o tom, že zakladatel a CEO firmy Milan Bříštěla a jeho spolupracovníci vědí velice dobře, co dělají, jak firmu budují a kam ji směřují. Od promyšlených výrobních postupů a uspořádání výroby, přes smysluplný marketing až po skvělé poprodejní služby.
Když nám Milan Bříštěla trochu poodkryl pomyslnou pokličku hrnce, ve kterém firma připravuje svoje nové projekty, bylo snadné uvěřit, že tady jde o projekty reálné a promyšlené, jež se skutečně dočkají realizace a nejspíš i obchodního úspěchu.
Jedním z těchto projektů, které bylo nutné ještě tehdy držet mediálně „pod pokličkou“, byl i projekt školního dvoumístného elektroletounu, o němž jsme se dozvěděli jen to, že je vyvíjen ve spolupráci s jistou švýcarskou firmou propojenou s projektem Solar Impulse. Upřímně řečeno, to, že si u BRM Aero dokázali najít jako partnera firmu tohoto kalibru, nás už po tom po všem ani nepřekvapilo.
Přeskočme nyní o nějakých zhruba 850 km vzdušnou čarou na jihozápad do švýcarského Sionu. Zde sídlí společnost H55, švýcarský start-up založený Andrém Borschbergem, Sébastienem Demontem a Gregorym Blattem, muži známými především z projektu Solar Impulse.
Ten ukázal, že jsme již dnes schopni postavit letoun, se kterým je možné obletět zeměkouli jen s pomocí sluneční energie. Solar Impulse nebyl samozřejmě jen skvělou propagací způsobů, jak využít solární energii k našemu prospěchu, ale především laboratoří, která pomohla posunout techniku elektropohonu a solárních baterií v letectví o pěkný kousek dopředu. Není divu, že pod vedením Andrého Borschberga vznikla společnost, jež si dala za cíl všechny nabyté zkušenosti využít a posunout laťku elektropohonu o kus dál.
Výsledkem vzájemné spolupráce společností BRM Aero a H55 se pak stal dvoumístný školní letoun, známý v tomto okamžiku pod názvem Bristell Energic, který byl úspěšně zalétán 21. června 2109 na letišti ve švýcarském Sionu.
Text: Michal Beran
Foto: BRM Aero/H55
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »