14.9.2016
Americký Boeing společně se švédským Saabem představili veřejnosti včera v St. Louis zbrusu nový cvičný proudový letoun T-X pro výcvik pilotů USAF. Letoun by měl nahradit dosluhující stroje Northrop T-38 Talon.
Boeing T-X je zcela nový dvoumístný letoun navržený speciálně pro pokročilý výcvik pilotů amerického armádního letectva. Vývojáři pro stroj převzali některé technologie a výrobní postupy z letounů F/A-18 Superhnornet a JAS-39 Gripen, který dobře známe z českého nebe. Letadlo má dvě svislé ocasní plochy kvůli lepší manévrovatelnosti, pohání ho motor General Electric GE404. Zadní sedačka určená instruktorovi je pro lepší přehled vyvýšená.
Boeing T-X v představě konstruktérů a grafiků.
Nejedná se ale jen o letadlo, ale o celý letecký a pozemní systém. T-X je určen k výcviku pilotů před přechodem na bojové letouny F-22A Raptor a F-35 Lightning II. T-X nabízí výcvik základních leteckých manévrů, letecké navigace, letu ve formaci, boje vzduch-vzduch a vzduch-země a zvládne přetížení 6,5 až 7,5 G. Letoun může doplňovat palivo za letu.
V první fázi se počítá s nákupem 350 letadel, pozemního zabezpečení, pokročilých pozemních simulátorů a dalšího vybavení pro výcvik pilotů za 8,4 miliardy dolarů. Zavedení letounu do výzbroje armády USA se plánuje na rok 2024.
"Naše T-X je skutečně tou pravou volbou pro výcvik pilotů pro budoucí generace," řekl Leanne Caret, prezident Boeing Defense, Space & Security.
Jestli letoun americká armáda do výzbroje zavede, se rozhodně v roce 2017. S Boeingem a Saabem se o kontratk ucházejí také Lockheed Martin/KAI (T-50A), Northrop Grumman (modernizovaný T-38), Alenia Aermacchi (M-346).
-fr-
Zdroj: Aerotime.aero, Boeing.com
Foto & Video: Boeing.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »