9.1.2019
Boeing TTBW koncept Až 60 procent paliva by měl ušetřit proudový hornoplošník s ultratenkými křídly, který včera v San Diegu představil veřejnosti největší světový výrobce letadel Boeing.
Nejnovější verze konceptu tzv. Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) letadla s tenkými a lehkými křídly by měla podle Boeingu dosáhnout vyšší rychlosti a vyššího dostupu, než se předpokládalo u předchozích konceptů. Koncept je navržen jako hornoplošník, který by měl nejvyšší účinnosti dosáhnout při rychlosti 0,8 Machu (asi 980 km/h), což je více, než se původně počítalo. Původně plánovaná cestovní rychlost se pohybovala mezi 0,7 až 0,75 Machu.
Tohoto výsledku konstruktéři Boeingu dosáhli díky prodloužení a ztenčení křídel. Tenká křídla o rozpětí 52 metrů museli ale zespodu podepřít vzpěrami ukotvenými do střední části trupu a vedoucími do poloviny křídla, takže koncept vizuálně upomíná na stroje z počátků letectví. Rozměry konceptu jako celku ani jiné technické údaje Boeing zatím neuvedl, jasné není ani to, jak velké budou palivové nádrže ani kde budou umístěny.
Nyní probíhají intenzívní testy konceptu v aerodynamickém tunelu V NASA Ames Research Center. Boeing a NASA tento koncept připravují už deset let, a to jako součást programu Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR), který se zaměřuje na inovativní koncepce, jež snižují hluk a emise a současně zvyšují účinnost. Úspora paliva ve srovnání s letadlem odpovídajících rozměrů z roku 2005 by mohla podle Boeingu být až 60 % - srovnání se současnými stroji Boeing zatím podle vlastního vyjádření zpracováno nemá.
Boeing si tak včera nadělil hned dva marketingové dárky - kromě představení TTBW Airliner konceptu včera také oznámil, že za loňský rok dodal dopravcům 806 letadel, což je o 43 letadel více než v roce 2017 a o šest strojů více, než v roce 2018 dodal zákazníkům jeho největší konkurent Airbus. Zároveň Boeing oznámil, že na rok příští přijal objednávky už na 893 letadel, z toho 200 objednávek se mu podařilo získat v prosinci 2018.
Z 806 loni dodaných strojů tvoří drtivou většinou letouny rodiny 737 (580 ks). Početně druhou nejsilnější skupinou je B787 Dreamliner (145), zbývající počty si meze sebe rozdělily B747, B777 a B767. Není bez zajímavosti, že ikony poslední čtvrtiny dvacátého století, B747, dodal Boeing svým zákazníkům pouhých šest kusů.
-fr-
Zdroj: Boeing.com, Reuters
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »