Boeing 747SP – krátké „Jumbo“ v oblacích

15.2.2018

PW1900G engine FTB first flight.PW1900G engine FTB first flight.
PW1900G engine FTB first flight.
Purepower PW1000G engine first flight.Purepower PW1000G engine first flight.
Purepower PW1000G engine first flight.
B747 SP společnosti Iran Air.B747 SP společnosti Iran Air.
B747 SP společnosti Iran Air.
B747SP se využíval i na testování motorů Pratt & Whitney. B747SP se využíval i na testování motorů Pratt & Whitney.
B747SP se využíval i na testování motorů Pratt & Whitney.
B747SP se využíval i na testování motorů Pratt & Whitney. B747SP se využíval i na testování motorů Pratt & Whitney.
B747SP se využíval i na testování motorů Pratt & Whitney.

B747SP - nejkratší "Jumbo"      Ačkoliv se letounů tohoto zajímavého typu nevyrobilo mnoho, nezapomenutelným způsobem se zapsaly do srdcí cestujících, leteckých nadšenců i dopravních pilotů. Přezdívky jako malý slon, espíčko, létající tlouštík, rachejtle s boulí apod. svědčily o jeho velké oblibě. A navíc, dodnes letouny tohoto typu létají. Následující řádky vás seznámí s jejich zajímavou historií.

První Boeing 747 vzlétl již v roce 1969 a bylo jasné, že se jedná o mimořádný letoun. Nicméně ani on nebyl univerzální odpovědí na všechny požadavky aerolinek. Po nějakém čase se totiž ukázalo, že konkurence nespí a zaměřila se na poněkud menší stroje, které i s menším počtem cestujících dosahovaly na linkách určitých parametrů lepší ekonomie provozu. Kromě toho existovaly i extrémně dlouhé linky, na nichž by se vzhledem k nabízenému pohodlí „747“ velmi hodila.

S ohledem na v té době vysoké ceny letenek bylo pro cestující nutno zajistit řádné pohodlí. Konstruktéři firmy Boeing v Seattle proto přišli s návrhy na další varianty typu 747. Po poměrně krátkém čase se tak zrodil i projekt označený jako B747SP (Special Performance, tedy zvláštní či mimořádný výkon). Už od začátku byl nový typ připravován pro velmi dlouhé linky a na nich měl být pro letecké dopravce vhodným řešením s lepší ekonomikou provozu.

Flying Revue 2/2018
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 36-40 ve Flying Revue č. 2/2018. Na stáncích časopis koupíte od 22. února 2018.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Jak se stát členem Klubu Flying Revue?

O takových letounech uvažovaly například aerolinky Pan Am, Iran Air, ale i další. Plánovaná kapacita kabiny byla zhruba 300 cestujících a popřípadě i méně, vždy v závislosti na počtu cestovních tříd. Mezi prvotními návrhy typu se dokonce objevil i třímotorový stroj, konstrukčně vycházející ze základního typu 747! Ale výsledné řešení bylo samozřejmě mnohem méně extravagantní.

Malých „espíček“ se sice vyrobilo málo, ale letouny spolehlivě sloužily a některé létají dodnes. Podle některých zdrojů bylo k lednu 2018 v letuschopném stavu ještě devět, podle jiných až jedenáct letounů Boeing 747SP. Společnost Iran Air dokonce v závěru roku 2017 „odkonzervovala“ jeden B747SP a opět s ním začala létat na pravidelných linkách. A jak jsem měl možnost hovořit s některými piloty tohoto mimořádného letounu, dodnes na něj velmi rádi vzpomínají. Právem tedy patří k milníkům světového dopravního letectví.

Text: Lubor Obendrauf

lo_concorde_2.jpg

Foto: archiv Lubora Obendraufa, Boeing

logo_fr_transp.jpg

zahlavi_fcb_fr_2_2018_1280x486_-_kopie.jpg

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2018 > Flying Revue 2/2018 > Boeing 747SP – krátké „Jumbo“ v oblacích
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.12.1942 se stalo...
27.12.1942
První vzlet prototypu japonského stíhacího stroje Kawanishi N1K (N1 K1-J).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »