15.2.2018
B747SP - nejkratší "Jumbo" Ačkoliv se letounů tohoto zajímavého typu nevyrobilo mnoho, nezapomenutelným způsobem se zapsaly do srdcí cestujících, leteckých nadšenců i dopravních pilotů. Přezdívky jako malý slon, espíčko, létající tlouštík, rachejtle s boulí apod. svědčily o jeho velké oblibě. A navíc, dodnes letouny tohoto typu létají. Následující řádky vás seznámí s jejich zajímavou historií.
První Boeing 747 vzlétl již v roce 1969 a bylo jasné, že se jedná o mimořádný letoun. Nicméně ani on nebyl univerzální odpovědí na všechny požadavky aerolinek. Po nějakém čase se totiž ukázalo, že konkurence nespí a zaměřila se na poněkud menší stroje, které i s menším počtem cestujících dosahovaly na linkách určitých parametrů lepší ekonomie provozu. Kromě toho existovaly i extrémně dlouhé linky, na nichž by se vzhledem k nabízenému pohodlí „747“ velmi hodila.
S ohledem na v té době vysoké ceny letenek bylo pro cestující nutno zajistit řádné pohodlí. Konstruktéři firmy Boeing v Seattle proto přišli s návrhy na další varianty typu 747. Po poměrně krátkém čase se tak zrodil i projekt označený jako B747SP (Special Performance, tedy zvláštní či mimořádný výkon). Už od začátku byl nový typ připravován pro velmi dlouhé linky a na nich měl být pro letecké dopravce vhodným řešením s lepší ekonomikou provozu.
O takových letounech uvažovaly například aerolinky Pan Am, Iran Air, ale i další. Plánovaná kapacita kabiny byla zhruba 300 cestujících a popřípadě i méně, vždy v závislosti na počtu cestovních tříd. Mezi prvotními návrhy typu se dokonce objevil i třímotorový stroj, konstrukčně vycházející ze základního typu 747! Ale výsledné řešení bylo samozřejmě mnohem méně extravagantní.
Malých „espíček“ se sice vyrobilo málo, ale letouny spolehlivě sloužily a některé létají dodnes. Podle některých zdrojů bylo k lednu 2018 v letuschopném stavu ještě devět, podle jiných až jedenáct letounů Boeing 747SP. Společnost Iran Air dokonce v závěru roku 2017 „odkonzervovala“ jeden B747SP a opět s ním začala létat na pravidelných linkách. A jak jsem měl možnost hovořit s některými piloty tohoto mimořádného letounu, dodnes na něj velmi rádi vzpomínají. Právem tedy patří k milníkům světového dopravního letectví.
Text: Lubor Obendrauf
Foto: archiv Lubora Obendraufa, Boeing
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »