Blaníky v zrcadle

30.4.2018

Dvojice letounů L-13 A Blaník Františka Bartoně a Alexandra Kubovce při akrobatickém prvku s názvem Zrcadlový let. Letouny při něm letí kabinami k sobě. Dvojice letounů L-13 A Blaník Františka Bartoně a Alexandra Kubovce při akrobatickém prvku s názvem Zrcadlový let. Letouny při něm letí kabinami k sobě.
Dvojice letounů L-13 A Blaník Františka Bartoně a Alexandra Kubovce při akrobatickém prvku s názvem Zrcadlový let. Letouny při něm letí kabinami k sobě.
Blaníky Františka Bartoně a Alexandra Kubovce v dvojvleku.Blaníky Františka Bartoně a Alexandra Kubovce v dvojvleku.
Blaníky Františka Bartoně a Alexandra Kubovce v dvojvleku.
Alexandr Kubovec.Alexandr Kubovec.
Alexandr Kubovec.
František Bartoň.František Bartoň.
František Bartoň.
Alexandr Kubovec v kokpitu, František Bartoň před letadlem.Alexandr Kubovec v kokpitu, František Bartoň před letadlem.
Alexandr Kubovec v kokpitu, František Bartoň před letadlem.
Skupina Alfa Air na letišti Epinal ve Francii.
Skupina Alfa Air na letišti Epinal ve Francii.
Blaníky Alfa Air na letišti Erfurt. V popředí křídlo vlekacího letounu Čmelák.
Blaníky Alfa Air na letišti Erfurt. V popředí křídlo vlekacího letounu Čmelák.
Vlekací Čmelák na Ila 1992 v Berlíně.
Vlekací Čmelák na Ila 1992 v Berlíně.
Foto vstřícného průletu z pohledu diváka na letišti v Jindřichově Hradci.
Foto vstřícného průletu z pohledu diváka na letišti v Jindřichově Hradci.
Zrcadlo na letišti Benešov.
Zrcadlo na letišti Benešov.
Skupina Alfa Air ve vleku na vystoupení na La Ferté Alais Francie.
Skupina Alfa Air ve vleku na vystoupení na La Ferté Alais Francie.
Potvrzení o prvenství Františka Bartoně - jako první na světě provedl s Blaníkem tzv. kopaný výkrut.
Potvrzení o prvenství Františka Bartoně - jako první na světě provedl s Blaníkem tzv. kopaný výkrut.
Povolení České letecké inspekce z r. 1997, že skupina Alfa Air může veřejně provádět leteckou akrobacii na kluzácích L-13 A Blaník.
Povolení České letecké inspekce z r. 1997, že skupina Alfa Air může veřejně provádět leteckou akrobacii na kluzácích L-13 A Blaník.
Popis sestavy.
Popis sestavy.
František Bartoň a Alexandr Kubovec jsou držiteli českého rekordu ve dvojvleku kluzáků.
František Bartoň a Alexandr Kubovec jsou držiteli českého rekordu ve dvojvleku kluzáků.
Český rekord oba piloti drží i v počtu provedených zrcadlových letů na Blanících.
Český rekord oba piloti drží i v počtu provedených zrcadlových letů na Blanících.

Flying Revue 3/2018   Česká akrobatická skupina Alfa Air proslula akrobacií na letounech L-13 A Blaník. Drží také několik rekordů. Kdo ji tvořil a jaké ojedinělé prvky při vystoupeních prováděla?

V letech 1988 až 1999 u nás existovala akrobatická skupina, který prováděla skupinovou, zrcadlovou a vstřícnou akrobacii na bezmotorových letadlech L-13 A Blaník. Její piloti František Bartoň a Alexandr Kubovec úspěšně reprezentovali československé a později české sportovní letectví nejen u nás doma, ale i v zahraničí. 

Myšlenka na akrobatické vystoupení na bezmotorových kluzácích, ze kterého se nakonec stalo proslulé „Zrcadlo“, napadla Františka Bartoně a Alexandra Kubovce na konci osmdesátých let. Zpočátku se však zdálo, že zůstane u pouhé ideje bez realizace, neboť vedení Svazarmu tvrdilo, že takovýto způsob létání na Blanících provádět nejde. Situaci však zachránil český plachtařský inspektor Radek Nejdl, který řekl, že si to vezme na triko, a jestli to půjde, tak to oficiálně povolí.

Flying Revue 3/2018
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 26-29 ve Flying Revue č. 3/2018. Časopis vyšel 30. dubna 2018.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Jak se stát členem Klubu Flying Revue?

První zkoušku provedli Franta Bartoň a Saša Kubovec ve Vrchlabí a už tehdy se dohodli, že Franta Bartoň bude létat na zádech a Saša Kubovec dole. „Pro Frantu to nebyl problém, ale já zjistil, že je vůbec obtížné připustit, že nad vámi visí těch pět set kilo plechu a nespadne na vás,“ vzpomíná na začátky Alexandr Kubovec.

„Takže se tam pod Frantu nasunout nebylo psychicky úplně jednoduché. Druhá věc byla samotné řízení. Vlastně se díváte jenom nahoru a musíte odhadnout, jak na to, že teď je třeba takovýto náklon a tolik nohy a podobně. Když se k vám kolega přibližuje, tak nesmíte potlačit, ale naopak napřed otevřít brzdicí klapky, pak příslušně reagovat, aby nedošlo ke styku letadel. Neexistuje podívat se na rychloměr, ani do strany. Člověk se musí dívat pouze nahoru na kabinu toho druhého. Chtělo to zkrátka vypracovat si cit na reakce toho druhého.“ Zpočátku ještě zkoušeli, kdo bude nahoře a kdo dole, ale došli brzy k závěru, že kombinace Franta Bartoň jako vedoucí a Saša Kubovec jako vedený bude nejlepší.  

Text: Jan Sýkora a Michal Beran

Foto: archiv F. Bartoně a A. Kubovce

 

Zoom gallery

zahlavi_fcb_fr_3_2018_220pix.jpg

.

         Máme pro vás »

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.12.1942 se stalo...
27.12.1942
První vzlet prototypu japonského stíhacího stroje Kawanishi N1K (N1 K1-J).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »