15.8.2018
Blaníky slaví 60 let Legenda česko-slovenského, ale i světového plachtění, letoun L-13 Blaník, slaví letos své šedesátiny a vy můžete být u toho. Už brzy, 8. září 2018 na Dni Letiště Letňany.
Výroba letounu vyvinutého v letech 1954-56 ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze Letňanech byla realizována v jihomoravském letu Kunovice a právě zde byl koncem roku 1958, tedy právě před šedesáti lety, zalétán první seriově vyrobený Blaník L-13. A to už je pádný důvod k oslavě výročí tohoto celosvětově oblíbeného stroje a jednoho z nejúpěšnějších artiklů česko-slovenského leteckého průmyslu.
Oslava bude mít kromě historického rázu i příchuť znovuzrození. Evropská agentura pro bezpečnost v letectví EASA totiž po nehodě z 12. června 2010, kdy se Blaníku L-13 OE-0935 na rakouském letišti Ferlach odlomilo za letu křídlo, rozhodla v září téhož roku o pozastavení letecké způsobilosti všech letounů Blaník L-13 a Blaník L-13A.
O návrat Blaníků na nebe se zasloužila společnost Blaník Aircraft CZ v čele s jejím ředitelem Václavem Křížkem. Ta v roce 2015 získala od EASA typový certifikát na přestavbu kořene křídla a následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti. V současné době probíhají přestavby ve výrobních halách Blaník Aircraft CZ v Letňanech naplno a vy můžete v rámci oslav výrobní haly navštívit. Můžete také navštívit přednášky na téma létání s Blaníky - viz tabulka s možností rezervace.
Výrobní haly Blaník Aircraft CZ totiž leží v těsné blízkosti letňanského letiště, a tak se kombinace oslavy 60 let Blaníků a Dne Letiště Letňany (DLL) nabídla docela samozřejmě. Návštěvníci letošního DLL tak budou moci shlédnout jak v letových, tak ve statických ukázkách celou plejádu Blaníků a nejen to, Blaník Aircraft jim umožní i návštěvu výrobních hal, kde probíhají zmíněné přestavby letadel. Z letového programu se můžete těšit na vzlet Blaníka taženým ze země i vlekem za letounem Dynamic, k vidění bude rovněž moderní kluzáková akrobacie.
» Přečtěte si, jaký bude letošní Den Letiště Letňany s Blaníky a Českým rozhlasem.
Přednášky
Prohlídky montážních hal doplní ještě přednášky v hangáru BA CZ, a ty byste si rovněž neměli nechat ujít. Vše v bezprostředním dosahu letiště, takže diváci budou moci snadno zvládnout program na letišti i návštěvu Blaník Aircraft. Přednášky budou dvě - od 13 hodin si můžete poslechnout povídání Františka Bartoně a Alexandra Kubovce, kteří prosluli akrobacií na Blanících. Unikátní je jejich zrcadlová akrobacie, při níž letí dva letouny Blaník nad sebou, ovšem kabinami proti sobě. O historii Blaníků pak ve 14.30 h promluví Miroslav Khol a Jan Sýkora z Vojenského historického ústavu. Protože o přednášky bude pravděpodobně značný zájem a kapacita je omezena (40 míst na jednu přednášku), doporučujeme si místo zarezervovat (viz tabulka).
Program přednášek na Dni Letiště Letňany 2018:
Blaník v zrcadle - létání s Blaníky |
Přednáší František Bartoň a Alexandr Kubovec |
13.00 - 14.00 h Vstup volný |
Rezervace místa: klikněte sem |
Po přednášce následuje prohlídka výrobního závodu Blaník Aircraft CZ. |
Vznik a historie Blaníků |
Přednáší Miroslav Khol a Jan Sýkora, VHÚ Praha, a pánové Orlita a Konečný |
14.30 - 15.30 h Vstup volný |
Rezervace místa: klikněte sem |
Po přednášce následuje prohlídka výrobního závodu Blaník Aircraft CZ |
Stručně z historie Blaníků
Vývoj Blaníku trval zhruba dva roky a pod vedením hlavního konstruktéra Ing. Karla Dlouhého proběhl v letech 1954-56 v konstrukční kanceláři Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) v Praze-Letňanech. V březnu 1956 byl zalétán první prototyp, v roce 1957 převzal dokumentaci Let Kunovice, kde se pak Blaníky dvacet let vyráběly.
První sériově vyráběný Blaník L-13 byl v Kunovicích zalétán v roce 1958, tedy před šedesáti lety. Dvoumístný celokovový hornoplošník se sedadly v tandemovém uspořádání byl určen k výcviku základní a vyšší pilotáže a pro své vynikající letové vlastnosti a spolehlivost je mezi plachtaři celosvětově velmi oblíben.
Za dvacet let bylo vyrobeno 2616 Blaníků L-13, které mají svá domovská letiště ve 40 zemích světa. Po ukončení výroby L-13 v roce 1978 následovala ještě v letech 1981-82 produkce modernizované verze L-13A s pevnějším nosným systémem, v roce 1988 rodinu Blaníka doplnil L-23 Super Blaník.
Celkem bylo včetně modernizovaných typů bylo vyrobeno přes tři tisíce letounů Blaník ve variantách L-13, L-13A, L-13AC, L-13B, L-13TJ a také typ se zástavbou motoru do přední části L-13SW Vivat.
Blaníkům zasadila smrtelnou ránu nehoda z 12. června 2010, kdy se Blaníku L-13 OE-0935 na rakouském letišti Ferlach odlomilo z důvodu únavového lomu pásnice nosníku křídlo a Evropská agentura pro bezpečnost v letectví (EASA) rozhodla o pozastavení letecké způsobilosti všech L-13 a L-13A. To bylo v září 2010.
Uzemnění Blaníků nedalo spát Václavu Křížkovi, řediteli společnosti Blaník Aircraft CZ, který spolu se svými spolupracovníky v roce 2015 získal pro BA CZ od EASA typový certifikát na přestavbu kořene křídla a následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti.
Díky tomu se Blaníky vracejí postupně na nebe a vy se můžete 8. září 2018 díky spolupráci Flying Revue, BA CZ a Letiště Letňany do výrobních hal v těsné blízkosti letňanského letiště podívat.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »