27.4.2016
Diskutabilní uzemnění legendárních československých větroňů L-13 Blaník agenturou EASA po havárii jednoho stroje v Rakousku tvrdě zasáhlo plachtařský výcvik. Nyní - po nezbytné přestavbě - budou moci Blaníky znovu na oblohu.
Zpráva, že se společnost Blanik Aircraft CZ s.r.o. oficiálně přihlásila k uschopnění uzemněných Blaníků a k zajištění jejich návratu na oblohu, vyvolala proto v plachtařském světě velké pozdvižení. U příležitosti vydání příslušných AD agenturou EASA jsme oslovili Václava Křížka z této společnosti a položili mu několik otázek týkajících se projektu.
L-13 Blaník dokáže na obloze lecjaké kousky.
Zatímco jedni již nad větroněm L-13 Blaník lámali hůl a druzí vzpomínali na hodiny strávené v jeho kabině, podařilo se vám a vaší společnosti téměř nemožné: zahájit návrat Blaníků na oblohu. Kde se vzala myšlenka pustit se do takového jistě náročného podniku?
Prvotní myšlenka pomoci uschopnit Blaníky pochází ještě z Aircraft Industries, tedy ještě dříve, než jsem v roce 2013 nastoupil do tohoto projektu. Další, již trochu konkrétnější podoba se začínala rýsovat v rámci úvah s novými majiteli naší společnosti. Od samého začátku bylo uvažováno, že pokud chceme přijít na trh s novým typem Blaníku, musíme také zajistit, aby se dosud vyrobené kluzáky, které dnes leží v hangárech prakticky po celém světě, mohly opět dostat zpět na oblohu. Nikdo asi dnes již nezjistí přesná čísla, kolik bylo vyrobeno všech typů Blaníků, ale toto číslo přesáhlo k 3000 kusů. Kdo by si chtěl počíst více o historii, doporučuji knížku od Alberta Orlity.
Dá se očekávat (a první objednávky tomu naznačují), že o přestavby Blaníků bude velký zájem. Jaké jsou kapacity společnosti Blanik Aircraft CZ s.r.o. a kde budou přestavby větroňů probíhat?
O přestavby je obecně dost velký zájem, v současnosti registrujeme pět závazných zakázek a o dalších se jedná. Na tyto zakázky jsou již vyrobené všechny náhradní díly. Zákazníky jsou především české a slovenské aerokluby, nicméně máme již i první zakázku ze zahraničí (Rakousko). První opravy-přestavby budou provedeny naším pracovištěm v Přerově s tím, že se počítá s postupným přechodem do našich nových prostor v Praze-Letňanech, kde momentálně probíhá rekonstrukce vlastních výrobních prostor v bývalé Wolfsberg-Letecké továrně, kterou nový vlastník koupil na konci minulého roku. Z přerovského letiště jsme nuceni odejít především z důvodu nejasné budoucnosti tohoto areálu, ale to je jiná kapitola. Naopak Letňany nám poskytují dobré a tradiční letecké zázemí a rovněž příhodné letiště pro naše budoucí záměry.
Má společnost Blanik Aircraft CZ s.r.o nějaké požadavky a podmínky ohledně stavu a náletu větroňů, které bude přijímat k přestavbám?
Jedna z hlavních podmínek pro posouzení možné přestavby bude kompletnost dokumentace letadla a následně výsledky vyhodnocení vyplněného technického vstupního dotazníku. Samozřejmě že každý kluzák bude posuzován individuálně, a to především ve vztahu k absolvovanému spektru zatížení a vstupní technické prohlídce, provedené našimi techniky. Následně bude provedeno celkové zhodnocení technického stavu kluzáku a majiteli bude předložena konkrétní nabídka možné přestavby jeho stroje.
Text: Michal Beran, Foto: Miloš Dermišek, Václav Křížek, L. Brablc; Video: Petr Adamek
Celý rozhovor si můžete přečíst na stránkách 72 až 75 ve Flying Revue č.3/2016. Na stáncích je ke koupi od 28. dubna 2016. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členy Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »