Znovuzrození legendy: L-13 Blaník se chystá zpět na oblohu

27.4.2016

Celosvětově úspěšný cvičný větroň L-13 Blaník se vrací na nebe.  Celosvětově úspěšný cvičný větroň L-13 Blaník se vrací na nebe.
Celosvětově úspěšný cvičný větroň L-13 Blaník se vrací na nebe.
Otevřené křídlo rekonstruovaného BlaníkuOtevřené křídlo rekonstruovaného Blaníku
Otevřené křídlo rekonstruovaného Blaníku
Václav Křížek, muž stojící za návratem Blaníků na oblohu.Václav Křížek, muž stojící za návratem Blaníků na oblohu.
Václav Křížek, muž stojící za návratem Blaníků na oblohu.
Po přestavbě podle schválené metodiky garantuje spolenost Blanik Aircraft CZ životnost kluzáku 6000 hodin od počátku provozu.Po přestavbě podle schválené metodiky garantuje spolenost Blanik Aircraft CZ životnost kluzáku 6000 hodin od počátku provozu.
Po přestavbě podle schválené metodiky garantuje spolenost Blanik Aircraft CZ životnost kluzáku 6000 hodin od počátku provozu.
Tento L-13 Blaník na zahájení přestavby ještě čeká. A fronta na přestavbu se prodlužuje...Tento L-13 Blaník na zahájení přestavby ještě čeká. A fronta na přestavbu se prodlužuje...
Tento L-13 Blaník na zahájení přestavby ještě čeká. A fronta na přestavbu se prodlužuje...
Při zalétávacích zkušebních letech zrekonstruovaných Blaníků bude jako vlečná sloužit tato elegantní PZL-104MA Wilga 2000.
Při zalétávacích zkušebních letech zrekonstruovaných Blaníků bude jako vlečná sloužit tato elegantní PZL-104MA Wilga 2000.

Diskutabilní uzemnění legendárních československých větroňů L-13 Blaník agenturou EASA po havárii jednoho stroje v Rakousku tvrdě zasáhlo plachtařský výcvik. Nyní - po nezbytné přestavbě - budou moci Blaníky znovu na oblohu. 

Zpráva, že se společnost Blanik Aircraft CZ s.r.o. oficiálně přihlásila k uschopnění uzemněných Blaníků a k zajištění jejich návratu na oblohu, vyvolala proto v plachtařském světě velké pozdvižení. U příležitosti vydání příslušných AD agenturou EASA jsme oslovili Václava Křížka z této společnosti a položili mu několik otázek týkajících se projektu. 


L-13 Blaník dokáže na obloze lecjaké kousky.

Zatímco jedni již nad větroněm L-13 Blaník lámali hůl a druzí vzpomínali na hodiny strávené v jeho kabině, podařilo se vám a vaší společnosti téměř nemožné: zahájit návrat Blaníků na oblohu. Kde se vzala myšlenka pustit se do takového jistě náročného podniku? 

blanik_ii_003_(1024x683)_(2).jpgPrvotní myšlenka pomoci uschopnit Blaníky pochází ještě z Aircraft Industries, tedy ještě dříve, než jsem v roce 2013 nastoupil do tohoto projektu. Další, již trochu konkrétnější podoba se začínala rýsovat v rámci úvah s novými majiteli naší společnosti. Od samého začátku bylo uvažováno, že pokud chceme přijít na trh s novým typem Blaníku, musíme také zajistit, aby se dosud vyrobené kluzáky, které dnes leží v hangárech prakticky po celém světě, mohly opět dostat zpět na oblohu. Nikdo asi dnes již nezjistí přesná čísla, kolik bylo vyrobeno všech typů Blaníků, ale toto číslo přesáhlo k 3000 kusů. Kdo by si chtěl počíst více o historii, doporučuji knížku od Alberta Orlity

Dá se očekávat (a první objednávky tomu naznačují), že o přestavby Blaníků bude velký zájem. Jaké jsou kapacity společnosti Blanik Aircraft CZ s.r.o. a kde budou přestavby větroňů probíhat?

O přestavby je obecně dost velký zájem, v současnosti registrujeme pět závazných zakázek a o dalších se jedná. Na tyto zakázky jsou již vyrobené všechny náhradní díly. Zákazníky jsou především české a slovenské aerokluby, nicméně máme již i první zakázku ze zahraničí (Rakousko). První opravy-přestavby budou provedeny naším pracovištěm v Přerově s tím, že se počítá s postupným přechodem do našich nových prostor v Praze-Letňanech, kde momentálně probíhá rekonstrukce vlastních výrobních prostor v bývalé Wolfsberg-Letecké továrně, kterou nový vlastník koupil na konci minulého roku. Z přerovského letiště jsme nuceni odejít především z důvodu nejasné budoucnosti tohoto areálu, ale to je jiná kapitola. Naopak Letňany nám poskytují dobré a tradiční letecké zázemí a rovněž příhodné letiště pro naše budoucí záměry. 

Má společnost Blanik Aircraft CZ s.r.o nějaké požadavky a podmínky ohledně stavu a náletu větroňů, které bude přijímat k přestavbám?

Jedna z hlavních podmínek pro posouzení možné přestavby bude kompletnost dokumentace letadla a následně výsledky vyhodnocení vyplněného technického vstupního dotazníku. Samozřejmě že každý kluzák bude posuzován individuálně, a to především ve vztahu k absolvovanému spektru zatížení a vstupní technické prohlídce, provedené našimi techniky. Následně bude provedeno celkové zhodnocení technického stavu kluzáku a majiteli bude předložena konkrétní nabídka možné přestavby jeho stroje.

Text: Michal Beran, Foto: Miloš Dermišek, Václav Křížek, L. Brablc; Video: Petr Adamek

Celý rozhovor si můžete přečíst na stránkách 72 až 75 ve Flying Revue č.3/2016. Na stáncích je ke koupi od 28. dubna 2016. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členy Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

  Zoom gallery

 

 

 

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2016 > Flying Revue 3/2016 > Znovuzrození legendy: L-13 Blaník se chystá zpět na oblohu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 31.10.1956 se stalo...
31.10.1956
Námořní letoun Douglas R4D "Que Sera Sera" se sedmičlennou posádkou se stal prvním letounem, který přistál na Jižním pólu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »