23.9.2019
Vojenské letouny Tankovací bezpilotní letoun Boeing MQ-25 Stingray poprvé vzlétl minulý čtvrtek. Námořnictvo poptává od Boeingu celkem 72 těchto dronů za 13 milard dolarů.
Vítěz soutěže o zakázku na tankovací dron pro americké námořnictvo, společnost Boeing, provedl rok po zveřejnění výsledků soutěže první testovací let MQ-25 Stingray. O kontrakt na vývoj čtyř strojů v hodnotě 805 miliónů dolarů soutěžily také společnosti Lockheed Martin a General Atomics.
19. září 2019, tedy minulý čtvrtek, provedl MQ-25 v kooperaci s americkým námořnictvem úspěšný dvouhodinový let na MidAmerica Airport v Mascoutah ve státě Illinois. Letoun absolvoval autonomní pojíždění, vzlet a následně let po předen stanovené trase. Během letu bez problémů komunikoval s pozemním stanovištěm řízení letového provozu a testoval letové funkce. Úspěšně proběhlo i autonomní přistání.
Tento první prototyp získal osvědčení letové způsobilosti pro testovací lety od FAA začátkem září 2019, provedené testy poslouží pro další vývoj a výrobu dalších prototypů, které mají být dodány do roku 2021. Při vývoji MQ-25 Boeing vycházel z konceptu Sea Ghost (upravená verze bezpilotního letounu RQ-170 Sentinel).
Celkem má Boeing po ukončení vývoje dodat námořnictvu 72 těchto strojů, pochopitelně včetně komplexního provozního zázemí na letadlové lodi a výcvikové a servisní podpory za 13 miliard dolarů.
Konstrukce Stingraye se vyznačuje relativně štíhlým trupem s integrovaným objemným nákladovým prostorem. Z trupu odstupuje přímé křídlo se sklápěcími konci. Dvě svislé ocasní plochy jsou tvarované do širokého V. Letoun je poháněn proudovým motorem Rolls-Royce AE 3007N.
Boeing MQ-25 Stingray při prvním zkušebním letu.
Boeing MQ-25 Stingray při prvním zkušebním letu.
V současnosti plní roli tankovacích letounů upravené F/A-18E/F Super Hornet a F-35C Lightning II, což ale zároveň znamená značné omezení jejich použití v bojových operacích – pro tankování je vyčleněno zhruba 20-30 % těchto letadel. Stingray by kromě toho, že díky němu budou moci zmíněné letouny být nasazovány do misí jako stíhací, nikoli jako tankovací, měl mít také nižší provozní náklady i nižší nároky na servis.
MQ-25 by dokáže dopravit 7 000 litrů paliva do vzdálenosti cca 920 km, čímž se jednak výrazně zvýší dolet obsluhovaných stíhaček, za druhé to umožní držet mateřskou letadlovou loď dál od potenciálního nebezpečí zásahu úderem z pevniny. Kromě role tankovacího letounu by měly MQ-25 Stingray sloužit i pro průzkumné a zpravodajské operace.
-fr-
Zdroj: Boeing, Aerotime.aero
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »