11.9.2018
Svět letecké dopravy, díl osmý Letadlo za letu je velmi zranitelné a náchylné k ohrožení jeho bezpečnosti brutální silou, ať cílenou jako teroristický čin nebo spíše náhodnou jako chování nezvladatelných cestujících. S nárůstem objemu letecké přepravy i incidentů různého charakteru se rozrůstá množství opatření zaměřených na zajištění bezpečnosti letecké dopravy. Jaká jsou a jak systém funguje?
Je odhadováno, že zajištění bezpečnosti letecké přepravy nad normální úroveň poskytovanou všem subjektům v každé zemi stojí letecké společnosti kolem 10 miliard (!) USD ročně. Organizace IATA proto současně se snahou zvyšovat bezpečnost letecké dopravy hledá a prosazuje postupy, které by umožnily snížení této ohromné částky.
Hlavním současným cílem je snížit počet bezpečnostních kontrol vždy jen na jednu pro celou cestu – v roce 2013 muselo přes 300 milionů cestujících zbytečně absolvovat při přestupech nejméně dvě bezpečnostní prohlídky. Postupy, které umožňují omezit počet prohlídek na jednu, jsou výsledkem konceptu "one-stop security" (schváleného EU) a jsou již v používání např. pro lety uvnitř EU a pro lety z USA do Evropy.
Letecká doprava se postupem času stala jedním z vyhledávaných cílů teroristických akcí. Tyto útoky mohou mít dva různé základní cíle – buď únos letadla s možným využitím cestujících jako rukojmích nebo zničení letadla a zabití všech cestujících na palubě. Je tomu tak z několika důvodů:
Údajně první teroristický akt vykonaný se snahou zabít nevinné cestující se odehrál 6. října 1973 a bylo při něm zabito 73 osob na lince společnosti Cubana. Zcela největší byl pak koordinovaný útok 11. 9. 2001 na dva mrakodrapy World Trade Centre v New Yorku, Pentagon u Washingtonu a na další náhodně zvolené letadlo nad Pennsylvanií. Při tomto útoku zahynulo přes 3000 osob a byla zničena 4 letadla. Další teroristické akce pak zničily B747 společnosti Air India v roce 1985, B747 společnosti Pan Am v roce 1988 a známé jsou i další podobné tragické incidenty. Již mnohem dříve, než došlo ke zmíněnému teroristickému aktu proti společnosti Cubana, docházelo stále častěji k únosům letadel motivovaným různými důvody.
Vlády jednotlivých států i letecké společnosti samotné musely proto na takovou situaci reagovat a postupně byl zaveden celý systém opatření zaměřených na zvýšení ochrany letecké dopravy proti protiprávním činům. Zde jsou uvedena základní taková opatření.
Bezpečnostní opatření aplikovaná již před realizací příslušného letu
Řada států vyžaduje pro své bezpečnostní složky on-line přístup do rezervačních systémů leteckých společností tak, aby bylo možné sledovat pohyb podezřelých osob již od chvíle zakoupení letenky.
Po teroristickém útoku v New Yorku v roce 2001 přijala vláda USA i řada dalších vlád množství opatření ke snížením možnosti teroristických aktů v oblasti letecké dopravy. Mezi tato opatření patří také povinnost předkládat s daným časovým předstihem tzv. Advance Passenger Information (API), které ještě před příletem daného letadla prověřují bezpečnostní složky daného státu.
Dalším opatřením je také tzv. bezpečnostní rozhovor. Bezpečnostní rozhovory jsou organizovány v rámci odbavení na lety do USA, Izraele a některých dalších zemí. Cílem je identifikovat podle předem stanovených kritérií osoby, u nichž by mohlo být podezření z teroristických úmyslů.
Bezpečnostní opatření k ochraně letecké dopravy před teroristickými akty na letištích
Ochrana letecké dopravy proti teroristickým akcím na letištích je zajišťována na několika úrovních:
Bezpečnostní opatření za letu
Bezpečnostní opatření pokračují pak i během letu. Ta základní lze vyjmenovat následovně:
Společně s nebezpečím terorismu se rozrůstá i problém tzv. nezvladatelných cestujících (unruly passengers). Jedná se o cestující, kteří se vlivem alkoholu, drog či jiných omamných látek stanou během letu vysoce agresívními a začnou ohrožovat své spolucestující a/nebo členy posádky. K takové situaci dojde podle statistiky IATA jen asi na jednom ze 1 700 letů, avšak vzhledem k tomu, že denně je realizováno přes 100 000 letů, je množství takových incidentů kolem 70 denně. Tento počet roste nejen s počtem letů, ale i zvyšováním četnosti tohoto jevu.
Palubní personál proto prochází kurzy na zvládnutí a omezení takových cestujících a jeho členové jsou i vybaveni prostředky, které jim mají pomoci agresivní cestujících neutralizovat. Zároveň jsou nezvladatelní cestující po přistání obvykle předáni policii a souzeni za obecné ohrožení. V některých, zvláště nebezpečných případech, může kapitán letadla rozhodnout neplánovaně přistát a nezvladatelného cestujícího vysadit se všemi právními a finančními důsledky, které to pro takového cestujícího bude mít.
Bezpečnost letecké dopravy může být ohrožena jak teroristickým aktem, tak také nezvladatelnými cestujícími. Jak státní orgány každé země, tak samotné letecké společnosti přijímají opatření, která se zaměřují jak na prevenci, tak na ochranu proti již vzniklému nebezpečí. Tato opatření stojí letecké společnosti a jejich cestujících ročně kolem 10 miliard USD.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »