24.1.2017
Ohlédněme se pro poučení za pěti velkými loňskými nehodami dopravních letadel, byť rok 2016 potvrdil, že letecká doprava je nejbezpečnějším druhem přepravy lidí - co se týče nehod, byl to nejlepší rok historie letecké dopravy od třicátých let minulého století.
Letecká doprava patří bezesporu k nejvíce bezpečným způsobům cestování. Ostatně její statistiky to po řadu let spolehlivě dokládají. Uplynulý rok 2016 byl v této oblasti nejlepším rokem od třicátých let minulého století, kdy došlo k velmi nízkému počtu fatálních nehod dopravních letadel. Logicky to není samo sebou. Drtivá většina leteckých dopravců za několik desítek let provozuje své lety s čím dál mladší flotilou letounů. Rovněž i výcvik pilotů má vysokou profesionální úroveň a k dané situaci i přispívají spolehlivé služby všech složek řízení letového provozu. Pojďme se proto stručně podívat, k jakým velkým haváriím dopravních letadel v uplynulém kalendářním roce došlo.
Trosky B 737 FlyDubai po nehodě v Rostově na Donu. Zdroj: www.aviation-safety.net
Havárie B737 v Rostovu na Donu
Dne 19. 3. 2016 došlo ke katastrofě v Rostově na Donu. Letoun Boeing 737-8KN dopravce FlyDubai na letu FZ981 z Dubaje havaroval v průběhu přistávacího manévru a na jeho palubě všichni zahynuli.
Fatální letecká nehoda si vyžádala více jak 60 lidských životů a prezident Vladimir Putin obratem jmenoval vyšetřovací komisi, která začala ihned pracovat. Už od počátku bylo jasné, že na havárii se podílelo velmi nepříznivé počasí.
Nakonec se ukázalo, že hlavní příčinou bylo přestavení trimu vyvážení až do krajní polohy (tzn. těžký na hlavu) během strmého stoupání letícím pilotem. Pak už posádka neměla šanci toto nastavení přetáhnout výškovkou a letoun se doslova roztříštil, trosky po dopadu začaly ihned hořet.
Pokus o 3D rekonstrukci nehody B737 FlyDubai v Rostově na Donu. Zdroj: Life News, YouTube
Posádka byla po dlouhém letu a následně i vyčkávání nedaleko letiště již značně unavená a to byla zřejmě druhá příčina havárie spolu s nepřízní počasí. Navíc se ukázalo, že společnost FlyDubai nutila kapitány co nejméně v případě špatného počasí létat na tzv. záložní letiště. V případě, kdy důvody takové „diverze“ nebyly uznány, vedení společnosti bez mrknutí oka nechalo kapitána takový přelet celý zaplatit!
Výsledek? Důkladný personální průvan napříč celou společností, ale je otázkou, zda-li skuteční vinící tohoto stavu dostali to, co zasloužili...
Airbus A320 Egypt Air. Zdroj: www.aviation-safety.net
Poslední let Airbusu A320 registrace SU-GCC
Přesně o dva měsíce později, 19.5. 2016, se zřítil do Středozemního moře letoun Airbus A320-232 na letu MS804 společnosti Egypt Air na pravidelné lince z Paříže do Káhiry. Podle radarových záznamů letoun začal provádět prudké změny směru i výšky letu a poté došlo k jeho zřícení do moře. V té chvíli byl letoun již asi 10 mil v egyptském vzdušném prostoru. Za nějaký čas se podařilo lokalizovat větší část trosek včetně „černých skříněk“, které byly převezeny do odborné laboratoře a pak - kromě několika kusých zpráv - nastalo ticho po pěšině... A to doslova.
Protože jsem před mnoha lety létal jako dopravní pilot ve Francii, kde se tyto palubní zapisovače vyhodnocovaly, mám zde řadu dobrých kontaktů. Díky nim jsem zjistil, jak bylo společností Airbus silně „doporučeno“ médiím, aby posečkala na další informace, které budou následovat později. Přeloženo: zkuste něco otisknout a uvidíte, jak dopadnete...
Z uvedeného vývoje lze jen usoudit, že na havárii má zřejmě podle francouzských expertů větší podíl fatální technická závada (proto to ticho...) v kombinaci s možnou chybnou pilotáží v dané nestandardní letové situaci. Vyšetřování samozřejmě i nadále probíhá a první důkladnější vyšetřovací zpráva by měla být zveřejněna kolem května až června letošního roku.
Pro srovnání: 10 nejhorších let v civilní letecké dopravě
Rok : | Počet leteckých nehod : | Počet obětí : |
1972 | 72 | 2373 |
1973 | 69 | 2028 |
1985 | 42 | 2010 |
1974 | 68 | 1994 |
1996 | 57 | 1844 |
1979 | 77 | 1776 |
1962 | 70 | 1683 |
1969 | 71 | 1676 |
1977 | 61 | 1652 |
1976 | 66 | 1627 |
Zdroj: Aviation Safety Network Database
Boeing 777 společnosti Emirates. Zdroj: www.aviation-safety.net
Společnost Emirates přišla o jeden Boeing 777 v Dubaji
Ve středu 3. 8. 2016 se na rutinním letu EK 521 z Indie přibližoval Boeing 777-31H společnosti Emirates k domovskému letišti v Dubaji. Posádka při pokusu o „go around“ sice převedla letoun do příslušné vzletové konfigurace až... až na jednu maličkost. Tou maličkostí bylo manuální nastavení odpovídajícího výkonu dvojice motorů Rolls-Royce Trent 892. Ústy pilotů řečeno: "nenarvali tam přípusti motorů na plný výkon". Vyšetřovatelé tomu z počátku ani nechtěli věřit, ale skutečně tomu tak bylo. Posádka při tomto manévru totiž měla páky ovládání výkonu motorů v poloze IDLE a teprve tři vteřiny před nárazem na plochu vzletové a přistávací dráhy byly rychle přesunuty na maximální vzletový výkon.
Bohužel, bylo již pozdě. Letoun dopadl naplocho na dráhu 12L a nakonec se zastavil téměř na jejím konci. Nehodu všichni přežili - z tří set lidí na palubě včetně posádky bylo při následné nouzové evakuaci 21 cestujících a dva členové posádky (z toho jeden z pilotů) lehce zraněno, další člen posádky utrpěl těžší zranění a byl ihned převezen do nemocnice. Bohužel ale při zásahu na místě přišel o život jeden z letištních hasičů.
Hlavní příčinou havárie byla hrubá chyba pilotáže za situace, kdy se posádka letounu kvůli pozdnímu dosednutí na dráhu 12L rozhodla pro přerušení přistání a okamžitý vzlet, jelikož zbývající délka vzletové a přistávací dráhy před nimi by nestačila k bezpečnému dobrzdění letounu.
Záznam letu Avro RJ85 společnosti LaMia. Zdroj: www.aviation-safety.net
Šetření palivem se společnosti LaMia nevyplatilo
K další tragické havárii došlo na jihu Ameriky. V pondělí 28. 11. 2016 havaroval v těžce přístupném terénu krátce před přistáním na kolumbijském letišti Rionegro/Medellín letoun Avro RJ.85 letecké společnosti LaMia letící z bolívijského letiště Santa Cruz. Na palubě byli hráči a činovníci brazilského fotbalového týmu Chapecoense letící na další zápas.
Vyšetřování ukázalo na naprosto šokující příčinu: pád nastal v důsledku nedostatku paliva! Stručně řečeno, tato vpravdě „obskurní“ aerolinka s pár letouny šetřila, kde se dalo. Běžně podstřelovala ceny konkurence, jen aby získala kontrakt na přepravu cestujících. Nepřipomíná vám to náhodou něco? Ano, i u nás máme ve vedení mnoha sportovních klubů kolenovrty, kteří by snad cestovali i na oslu, jen aby se ušetřilo. Naštěstí pro nás, zde je civilizovaná Evropa s jinak pracujícími leteckými úřady.
Ale zpět k havárii. Poté, co letounu došlo palivo, stroj dopadl do vegetace v členitém terénu. Ze všech osob na palubě letounu po pádu zemřelo na místě 71 cestujících, dalších šest osob havárii přežilo s různými zraněními. Jeden muž byl zraněn jen lehce a ten poté v nemocnici vypověděl, jak napřed začalo pohasínat světlo v kabině cestujících, pak vysadily postupně všechny čtyři motory. Poté již následoval rychlý pád.
Letová dispečerka společnosti LaMia ihned prchla do zahraničí(!), bizarnost všeho dokresluje fakt, že jeden ze dvou majitelů společnosti byl zároveň jedním z pilotů tohoto nešťastného letu. Druhého majitele policie pro jistotu ihned eskortovala do vazby.
Původně bylo plánováno mezipřistání pro palivo na letišti Cobija v severní Bolívii, avšak kvůli zdržení na letišti odletu toto tankování posádka musela zrušit, neboť uvedené letiště není v noci otevřeno pro provoz. Piloti ovšem špatně vypočítali hmotnost zavazadel, takže letoun měl ve skutečnosti vyšší spotřebu paliva a v závěrečné fázi letu letěl snad i na výpary v nádržích... To vše bylo fatální. Navíc posádka letounu na tento fakt včas neupozornila řídícího letového provozu na cílovém letišti! Zní to jako neskutečný šlendrián, s jakým se jinde jen tak nepotkáme. Let tak skončil tragicky pouhých 18 km před prahem dráhy 01 cílového letiště...
Letoun ATR 42-500 společnosti PIA. Zdroj: www.aviation-safety.net
Co se nenaučíš na simulátoru...
Před vánoci, 7. 12. 2016, havaroval v členitém terénu nedaleko Havelianu v Pakistánu turbovrtulový letoun ATR 42-500 pakistánských aerolinek PIA na letu PK661. Stroj vzlétl z letiště Chitral na pravidelné lince do Islamabadu, avšak v 16:14 hodin místního času posádka oznámila řídícímu letového provozu problém s jedním motorem a také to, že zahájili klesání. Minutu poté řídící už jen zaslechl od posádky volání Mayday...To byl poslední kontakt s letounem.
Podle posledních informací i zde se objevila chybná pilotáž letounu v nouzové situaci. S největší pravděpodobností se letoun dostal velmi nízko a následoval náraz do terénu. Při nehodě zemřeli všichni na palubě – 42 cestujících a pět členů posádky. Shodou okolností mě před pár měsíci jeden z přátel informoval o problémech aerolinky PIA s výcvikem spolupráce ve vícečlenné posádce (tzv. Multi-crew Cooperation – MCC) na typu ATR 42 a bohužel se rychle ukázalo, že to byla pravda...
Doufejme, že rok 2017 bude pokračováním této dobré tendence v civilní letecké dopravě s minimem tragických nehod. Mnoho leteckých společností má různé problémy, ale bezpečnost provozu je rozhodně na prvním místě. Ostatně uplynulý rok nám to nyní potvrdil.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »