VIDEO: Mitsubishi G4M "Betty Bomber" odpočívá na dně laguny více 70 let. Jak vypadá dnes?

27.6.2017

Zajímavé video  Nejen na obloze najdete letadla a nejen vraky lodí odpočívají na mořském dně. Podívejte se na podmořské video, na němž vidíte japonský dvoumotorový bombardér Mitsubishi G4M zvaný Betty Bomber sestřelený v únoru 1944 v Truk Lagoon v Pacifiku, 1 800 km severovýchodně od Nové Guinei. 

Bombardér Mitsubishi G4M na dně laguny Truk v Pacifiku. Video: Dustin Adamson/Oceanshutter.com

Mitsubishi G4M v pětadvacetimetrové hloubce pod hladinou Truk Lagoon v Mikronésii. Zdroj: Video Dustin AdamsonZoom gallery
Mitsubishi G4M v pětadvacetimetrové hloubce pod hladinou Truk Lagoon v Mikronésii. Zdroj: Video Dustin Adamson

"Betty Bomber" ležící ve 25 metrové hloubce je lahůdkou pro potápěče, kteří se v laguně potápějí. Vrak je totiž i po sedmdesáti letech po sestřelení do vod Pacifiku v pozoruhodně dobrém stavu, jelikož na hliníkovém trupu se nedaří korálům - je tak velmi dobře patrný tvar trupu i jednotlivých jeho částí. 

Truk (jindy také Chuuk) Lagoon v mikronéském soustroví Chuuk Ilands byla během druhé světové války hlavní japonskou základnou v oblasti Jižního Pacifiku. 17. února 1944 ráno na základnu zahájili útok Američané. Operace s názvem Hailstone trvala tři dny a Truk Lagoon změnila na největší světové pohřebiště lodí. Mezi nimi se nachází i Betty Bomber. Dalších 275 letadel americký útok zničil na zemi.


Mitsubishi G4M, dobové záběry. Zdroj: Akaospirits, YuTube

Mitsubishi G4M byl japonský bombardovací letoun zařazený do výzbroje v květnu 1941. Spojenecké kódové označení bylo Betty, Japonci sami mu věnovali dvě přezdívky: Hamaki čili Doutník (kvůli tvarové podobnosti), Nakemudži - Slimák (netřeba vysvětlení). Vysloužil si i přezdívku Létající zapalovač, jelikož kvůli slabé ochraně palivových nádrží snadno po zásahu vzplál. 

Mitsubishi G4M:

  • Výrobce:  Micubiši Džukógjó Kabušiki Kaiša
  • Šéfkonstruktér: Džodži Hattori
  • První let: 23. října 1939
  • Zařazeno: květen 1941
  • Výroba: 1939 až 1945
  • Vyrobeno: 2466 ks
  • Posádka: podle verze 7-10 členná
  • Motorová jednotka: G4M1 - 2x motor Micubiši MK4A Kasei 11 (1141 kW), G4M2a+G4M3 - 2x motor Micubiši MK4T Kasei 25 (1380 kW)
  • Výzbroj: 2x kanón Typ 99 ráže 20 mm, 4x kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm, 2200 kg bomb nebo 1 torpédo o hmotnosti 800 kg
  • Rozpětí: 24,89 m
  • Délka: 19,63
  • Výška: 6,00 m 
  • Nosná plocha: 78,125 m² 
  • Hmotnost prázdného letounu: 8 000 kg
  • Vzletová hmotnost: 12 500 kg
  • Max. rychlost: 437 km/h
  • Výstup do 5 000 m: 13:21 min
  • Dostup: 8 950 m
  • Dolet: 6 100 km 

Mitsubishi G4M. Zdroj: Wikimedia Zoom gallery
Mitsubishi G4M. Zdroj: Wikimedia

-fr-

 logo_fr_transp.jpg 

 

Flying Revue > Články > Videa > VIDEO: Mitsubishi G4M "Betty Bomber" odpočívá na dně laguny více 70 let. Jak vypadá dnes?
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »