15.11.2019
Nová BelugaXL Nový transportní letoun společnosti Airbus s návzem BelugaXL po dokončení letových testů získal typové osvědčení od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a Airbus ho tak může začátkem roku 2020 uvést do provozu. Letoun se zařadí mezi největší cargo letouny světa.
Letoun určený na přepravu dílů pro výrobu letadel Airbus začali v Toulouse vyvíjet přesně před pěti lety, v listopadu 2014. Ceritfikaci EASA BeluzeXL udělila po absolvování více než 200 letových testů provedených během 700 letových hodin. Testy byly zahájeny v červenci 2018.
BelugaXL je o sedm metrů delší a o metr širší než její předchůdkyně Beluga ST a uveze 51 t nákladu, což je o tunu více, než BelugaST. Pohánět ji budou dva motory Rolls-Royce Trent 700, každý o tahu 316 kN, dolet je 4000 km.
Verze XL vznikla přestavbou A330-200F, zatímco základ verze ST tvoří letoun A300. "A330 máme jako základ," řekl Bertrand George, vedoucí programu BelugaXL. "Jen jsme museli jsme navrhnout a otestovat mnoho změn. Přeměnit A330 na supertransportní letoun nebylo jednoduché.“
Nová Beluga dokáže přepravit například obě křídla A350 XWB najednou, zatímco BelugaST pojme křídlo jen jedno. K dalším rozdílům mezi modely XL a ST patří snížený kokpit, přeuspořádaná konstrukce nákladového prostoru a přepracovaná zadní část letounu.
BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus
BelugaXL se po uvedení do provozu se svými 63 m délky stane jedním z největších dopravních letadel na světě, stále ji však předčí Boeing 747 Dreamlifter, jenž je téměř o devět metrů delší (71,7 m) a disponuje v letecké přepravě největším nákladovým prostorem na světě. Jeho 1840 m3 nabízí ještě o 620 m3 prostoru více než ukrajinský letoun AN-225 Mrija, byť Mrija je se svými 84 metry o osm metrů delší než Dreamlifter a skoro o dvacet metrů delší než BelugaXL. Mrija přepraví co do hmotnosti pětinásobek toho, co BelugaXL - 250 tun nákladu - Airbus se ale může dle výrobce pochlubit světově největším průřezem nákladového prostoru mezi všemi stávajícími cargo letouny.
Obří transportní letouny Airbusu v čase. Zdroj: Airbus Aircraft YouTube
BelugaXL bude přepravovat části letadel Airbus na finální montáž na linky ve Francii, Německu a Španělsku. „Letadlo je nedílnou součástí průmyslového systému Airbusu a klíčovým aktivátorem pro požadavky na zvyšování výroby po roce 2019,“ uvádí Airbus v tiskové zprávě. BelugaXL propojí 11 výrobních závodů Airbusu rozmístěných po Evropě a má při tom nalétat 6,5 milionu kilometrů ročně. V letech 2019 až 2023 bude postaveno šest letadel verze XL, verze ST bude postupně vyřazena z provozu, přičemž první BelugaST se odebere do letecké penze po dokončení třetího letounu XL.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »