16.12.2014
Snaha zkombinovat rychlost klasického letadla a schopnost svislého startu a přistání vrtulníku není v letectví ničím novým. První úspěšný konvertoplán V-22 do svých řad zavedla americká armáda docela nedávno. A tak není divu, že nedlouho po dokončení Ospreye vznikl i civilní prototyp proměnného letounu, byť v dílnách zcela jiného výrobce.
První seriózní úvahy o stavbě konvertoplánů pro civilní trh spadají do hloubi padesátých let minulého století. Takový typ dopravního prostředku by totiž dokázal velmi efektivně zkombinovat rychlost a dolet „turbopropů“ se svislým vzletem a přistáním vrtulníků. Konvertoplány byly teoreticky schopné létat rychlostí vyšší než 500 km/h s dostupem kolem 12 000 m, přičemž jejich dolet mohl výrazně převyšovat hranici 1000 km. Tyto výkony z nich činily ideální prostředek jak pro osobní dopravu, tak i pro plnění záchranných a policejních misí. Například cestující mezi Londýnem a Frankfurtem by konvertoplán přepravil za šedesát minut. Schopnost kolmého startu a přistání by umožnila pasažéry vysadit velmi blízko cíle jejich cesty, zatímco při použití letadla by museli cestovat dopravou na letiště a z něj. Záchranné a policejní sbory by zase využily vytrvalost a dolet stroje, který by umožnil působení do vzdálenosti 500 km od základny opět se schopností přistát mimo letiště. Není proto pochyb, že by o takový konvertoplán byl velký zájem.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »