17.2.2017
Let Swiss LX40 z Curychu do Los Angeles probíhal normálně až do chvíle, kdy pilotům Boeingu 777-300ER HB-JND nad Ostrovem Prince Charlese v severovýchodní Kanadě, tedy zhruba v polovině cesty, systém ohlásil výpadek levého motoru.
Let divertoval na 500 km vzdálené letiště Iqaluit na Baffinově ostrově, kde letoun HB-JND s jedním motorem na zasněženém letišti sice nouzově, leč bezpečně po dvou hodinách letu kolem třetí hodiny odpolední místního času přistál. Žádný z cestujících ani členů posádky nebyl zraněn.
Pracovníci letiště Iqaluit přistání B777 HB-JND natočili. Zdroj: Zdroj: blog.fightradar24.com
Hned poté, co si manažeři Swiss mohli oddychnout, že jsou cestující, posádka i stroj v bezpečí na zemi, nastal problém číslo dvě, a to velmi zajímavý: jak na tři stovky cestujících dopravit z mrazivého osmitisícového městečka Iqaluit, jež leží takřka na severním polárním kruhu (mimochodem, v době vydání tohoto článku tam měli "příjemných" -29°C), co nejdříve do jejich destinace a především, jak neletuschopné letadlo za čtvrt miliardy dolarů dostat zase zpátky na oblohu a do služby.
Přemístit cestující nebyl zas tak velký problém. Pro ně a náklad vyslal Swiss do Iqaluitu Airbus A330 z New Yorku a dopravil je do Los Angeles. Na palubě A330 na sever zamířili také švýcarští technici, kteří měli vysadivší motor General Electric GE90-115B zmonitorovat a zjistit, zda je možné ho na místě opravit či nikoli. Výsledkem šetření byla poměrně drsná zpráva: oprava nemožná, pošlete nový motor.
An-124 Ruslan přiváží do Iqaluit pro HB-NJD nový motor. Zdroj: blog.fightradar24.com
Logistici Swiss dokázali něco jako zázrak - třetí den po nouzovém přistání v Iqaluitu byl nový motor GE90 zde. Podařilo se jim totiž domluvit se s Antonov Airlines, odkud poslali jejich An-124 Ruslan do Curychu, zde naložili motor a příslušné vybavení a odletěli s ním do Kanady, kde se technici pustili v mrazivém počasí pod širým nebem do výměny motoru.
Ačkoli v prostoru uchycení motoru ke křídlu postavili speciální stan, v němž přecejen byla příznivější teplota než venkovních minus 30°C, je třeba smeknout před tím, v jakých podmínkách technici motory úspěšně vyměnili a otestovali.
Ruslan přistání v Iqaluitu zvládl hravě, rovněž start proběhl bez problémů. I opravený B777-300ER HB-JND start s vyměněným motorem zvládl a po týdnu od incidentu ho uvítali v Curychu. Byť oprava HB-JND nebyla možná až tak náročná jako záchrana DC-3 uvězněné po nehodě v Antarktidě, přesto se jedná o zaznamenáníhodný a unikátní výkon všech zúčastněných.
Jan Dvořák
Zdroj: blog.flightradar24.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »