Boeing 747-8 v pasažérské verzi poprvé přistál v Praze na pravidelné lince Soul - Praha

2.7.2016

Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.
Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.
Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.
Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.
Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.
Boeing 747-8I při prvním příletu do Prahy na lince Soul - Praha Korean Air.
Boeing 747-8I Korean Air za letu. Boeing 747-8I Korean Air za letu.
Boeing 747-8I Korean Air za letu.
Boeing 747-8I Korean Air.Boeing 747-8I Korean Air.
Boeing 747-8I Korean Air.
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto
Interiér B 747 8I, ilustrační foto

Linku Soul - Praha společnosti Korean Air bude během letní sezony obsluhovat nejdelší dopravní letadlo světa Boeing 747-8I. V pátek dosedlo na dráhu Letiště Václava Havla poprvé. 

Praha se tak stává jedním z mála světových letišť, kde se objevují dvě největší dopravní letadla světa - Boeing 747-8 v pasažérské verzi a Airbus A380. Fyzicky se letadla nepotkají, B747 Korean Air přistává v 16:50h SELČ, A380 společnosti Emirates z Prahy odlétá hodinu předtím. Obě letadla by ale měla (v závislosti na provozní situaci) sdílet stejnou stojánku, která je upravena pro obsluhu velkokapacitních letadel. Na Letišti Václava Havla ostatně cestující potkají v letošní letní sezóně nejvyšší počet velkokapacitních letadel vůbec. Kromě dvou zmíněných také Airbus A330 (rovněž na trase Praha - Soul ho provozují ČSA, jež si stroj pronajímají právě od Korean Air) nebo Boeing 777.

Boeing 747-8
”Jiří

Vše o letounu Boeing 747-8 najdete v zde.
Vše o typu Boeing 747 a dalších dopravních letadlech si přečtěte v katalogu letadel Flying Revue.

Společnost Korean Air nasadila B747 na stejnou linku už loni, byla to však starší verze B747-400, navíc letoun létal na lince jen po dobu letních prázdnin. B747-8I bude linku letos obsluhovat o měsíc déle - od 1.7. do 30.9. 2016. Nasazením Boeingu 747-8I se kapacita na jednom letu oproti obvykle užívanému B777-300ER navýší až o 26%. Počet pasažérů na 8245 km dlouhé lince Soul - Praha má rostoucí tendenci, v roce 2015 jich bylo v obou směrech přes 180 tisíc.

Zoom gallery

Linka je celoroční, do Prahy přilétá čtyřikrát týdně - v pondělí, ve středu, v pátek a v sobotu, vždy v 16.50h SELČ. Do Soulu odlétá v 18.30h. Mimo letní sezonu linku operuje převážně Boeing 777-300ER, Korean Air na ní ale využívají i B747-400 nebo B777-200.  

Boeing 747-8I má kapacitu 368 míst, navýšení kapacity na jednom letu (letadlo vs. letadlo) je tak u jednotlivých na lince používaných typů 11-41% (Boeing 777-300ER: 291 míst (navýšení +26 %), Boeing 777-200: 261 míst (navýšení +41 %), Boeing 747-400: 333 míst (navýšení +11 %)). 

Přílet letadla, které při prvním nasazení na linku 1. července pilotoval český kapitán Slavomír Piskatý, byl premiérou pasažérské verze B747-8I na českém území. Zatím v Česku přistála loni v srpnu v Brně jen nákladní verze B747-8F Atlas Air.

Sedmčtyřisedmička už do Prahy na pravidelné lince ze Soulu létala v barvách Korean Air loni, byl to však starší typ B747-400. Letos Korean Air nasadil nejnovější B747-8I, jenž je o 6m delší a má o 35 míst větší kapacitu. Letoun na linku mezi Soulem a Prahou aerolinky nasazují jen na letní sezónu. Od října ji bude obsluhovat B777 tak jako i dosud. 

Za zmínku stojí, že nejnovější Jumbo B747-8 v pasažérské verzi provozuje jenom Lufthansa, Air China a právě Korean Air.

B747-8I bude do Prahy létat v konfiguraci s kapacitou 368 míst ve třech cestovních třídách. V přední části hlavní paluby se nachází oddělená část se šesti oddělenými prostory Kosmo Suite pro nejmovitější klientelu. Na hlavní palubě se nabízí 26 míst Prestige Suite, dalších 22 míst Prestige Suite se nachází na horní palubě. Na místech Prestige Suite jsou polohovatelná sedadla, která lze rozložit až podoby lůžka. Zbytek hlavní paluby tvoří 314 sedadel ekonomické třídy. 

B747-8 je i není největší dopravní letadlo světa. Co do počtu sedadel je na prvním místě A380, B747-8I má maximální kapacitu nižší, je ale o 3,5m delší (76,3m B747-8 oproti 72,72m A-380). Osmička je tedy nejdelším dopravním letadlem světa. Delší než A380 je z dopravních letadel kromě B747-8 ještě A340-600 s délkou 75,36m a B777-300 s délkou 73,9m. Vůbec nejdelším letadlem světa je ale s délkou 84m nákladní ruský obr Antonov An-225 Mrija (viz srovnávací grafika ve fotogalerii).

Pro představu: ani jedno z letadel by se nevešlo celé na fotbalový stadion. Na délku ano, křídla by ale - třeba na stadionu Sparty Praha - obsadila i tribuny. Svislé ocasní plochy by pak vysoko čněly nad stadion (u B747-8I do výšky šestipatrového domu, u A380 ještě o dvě patra výš).

Jan Dvořák

Zdroj a foto: Letiště Praha, a.s., Korean Air, Boeing

Zoom gallery

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Boeing 747-8 v pasažérské verzi poprvé přistál v Praze na pravidelné lince Soul - Praha
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »