14.4.2017
Další letoun z řady Boeing 737 MAX má za sebou první testovací let. Trval 2 hodiny a 42 minut a vedl z Rentonu nad oblastí Pugetova zálivu k východní hranici státu Washington a následně zpět do Seattlu na západním pobřeží.
Boeing 737 MAX 9 dokončil svůj první let po půl jedenácté včera večer (čtvrtek 13. dubna 2017) našeho času, resp. po druhé odpoledne místního času. Letoun vzlétl z továrního letiště v Rentonu ve státě Washington, zamířil nad Pugetův záliv, poté přeletěl území státu Washington od západu k východu, aby pod dvou a tři čtvrtě hodinách přistál v Seattlu na Boeing Field.
První let B737 MAX 9, 13. dubna 2017. Video: Boeing
Letoun pilotovali zkušební piloti Boeingu kpt. Christine Walsh a kpt. Ed Wilson a během letu testovali letové vlastnosti a všechny kontrolní a letové systémy. „První let MAX 9 je dalším mezníkem, který ukazuje na sílu programu 737 MAX,“ řekl prezident a CEO divize komerčních letadel Boeingu Kevin McAllister, který si novou řadu letadel pochopitelně nemůže vynachválit. „Rodina letounů MAX nabízí větší hodnotu, než kterýkoliv konkurent a její silné přijetí na trhu se odráží ve více než 3 700 objednávkách od 86 zákazníků po celém světě.“
Interiér B737 MAX 9. Video: BoeingMAX 9 nyní výrobce podrobí komplexním letovým zkouškám a v roce 2018 chce začít letadlo dodávat zákazníkům. Maximální kapacita letadla má být 220 cestujících, dolet 6 509 km. Bez mezipřistání by tak měl doletět například z New Yorku do Londýna, Limy či Anchorage, z Dubaje do Singapuru či Johannesburgu. Pohánět ho budou dva motory CFM International LEAP-1B. Letoun má podle Boeingu vylepšené winglety, což spolu s dalšími technologickými vylepšeními má přinést dopravcům vyšší efektivitu provozu stroje. Modernizované AT Winglety umožňují dle výrobce přirozené laminární proudění na koncích křídel, čímž šetří palivo.
Roll out B737 MAX 9. Video: Boeing
B737 MAX 9 je 42,2 m dlouhý, 12,3 m vysoký, rozpětí je 35,9 m. Maximální vzletová hmotnost je 88 300 kg.
Protože jsou při výrobě letounu užity kompozitní materiály, mohl výrobce zvětšit okénka (podobně jako u B787-10 Dreamliner, který ke svému prvnímu letu vzlétl před devíti dny).
V interiéru se cestující mohou těšit také na pohodlnější sedadla (v závislosti na cestovní třídě) či modifikované osvětlení.
Boeing má v plánu uvést na trh ještě dalšího člena rodiny 737 MAX, a to B737 MAX 10X, který by měl konkurovat A321neo, jež má o dvacet míst vyšší kapacitu než MAX 9. Pokud budou na MAX 10X potvrzené objednávky, měl by ho Boeing být podle Michaela Teala, hlavního inženýra projektu 737 MAX, schopen zákazníkům dodávat od roku 2020. Již za měsíc by se pak měla uskutečnit první dodávka druhého nejmenšího člena rodiny MAX, B737 MAX 8.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »