20.10.2017
Flying Revue 6/2017 Dnes jsou autopiloty neodmyslitelnou součástí výbavy letadel všech kategorií. Ale ve schopnostech a možnostech těchto zařízení jsou velké rozdíly. Vždy je dobré vědět, jaký druh autopilota v letadle máme, co od něj můžeme očekávat a jak ho máme správně obsluhovat. Podívejme se na to tedy podrobněji.
Na počátku letectví se letadla udržela ve vzduchu jen chvíli, a tak pro pilota nebylo problémem po celou dobu letu udržet pozornost na řízení letadla. Navíc, pilot si chtěl užít každé minuty ve vzduchu. Jak se ale prodlužoval dolet a letadla dokázala ve vzduchu „viset“ několik hodin, začaly se v letectví vyskytovat problémy spojené s únavou posádky a ztrátou koncentrace. Proto se Lawrence Sperry, vynálezce umělého horizontu a syn vynálezce gyrokompasu, začal již v roce 1912 zabývat vývojem automatického pilota, který by ulehčil práci pilota natolik, aby ani po několikahodinovém letu nebyl unavený a dokázal se soustředit na přiblížení a přistání.
Sperry svůj vynález úspěšně demonstroval na soutěži bezpečnosti létání v Paříži v roce 1914, kde poprvé veřejně předvedl let letadla řízeného autopilotem, přičemž pilot oběma rukama mával obecenstvu. Po válce se práce na zdokonalení autopilota ujal jeho syn Elmer Sperry Jr., a v roce 1930 demonstroval schopnost automaticky udržet letadlo na správném kurzu a výšce, bez zásahu pilota, po dobu až tří hodin. Další zdokonalování autopilota přinesla druhá světová válka, krátce po jejím skončení se podařilo poprvé dosáhnout plně automatického letu přes Atlantský oceán od vzletu až do přistání.
V moderní době se autopiloty staly neodmyslitelnou součástí výbavy všech kategorií letadel. Velmi často si však neuvědomujeme, že není autopilot jako autopilot.
Zatímco jeden dokáže řídit letadlo velmi přesně ve všech třech osách a precizně ho vést po požadované trati, jiný typ autopilota může být jen velmi jednoduchou pomůckou, která nemá větší ambice než umožnit pilotovi trochu odpočinku při dlouhém cestovním letu.
Proto je důležité rozumět tomu, jaký druh autopilota v letadle máme, co od něj můžeme očekávat a jak ho máme správně obsluhovat. Podívejme se na to tedy podrobněji.
Text: Lubomír Čorňák
Foto: Garmin, Bendix/King, Piper, archiv
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »