Arado, cvičný letoun pilotů Luftwafe, se vrací do Prahy. Od originálu ho ve vzduchu nerozeznáte

7.9.2016

Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu. Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu. Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu spolu se svými staviteli. Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu spolu se svými staviteli.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu spolu se svými staviteli.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu. Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu. Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Za letu nepoznáte, že se jedná o repliku. Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Za letu nepoznáte, že se jedná o repliku. Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Originální letoun Arado 96 ve službách německé Luftwafe. Foto: U.S. Air Force
Originální letoun Arado 96 ve službách německé Luftwafe. Foto: U.S. Air Force
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.

Replika druhoválečného cvičného letounu Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu bude bezpochyby jedním z magnetů víkendového Dne Letiště Letňany.

Jak by také ne, když se tyto letouny vyráběly za druhé světové války a krátce po ní ve společnostech Avia Praha a Letov Praha. Žádný z nich se do dnešních dnů nezachoval v letuschopném stavu, a tak unikátní replika ve velikosti 80% velikosti originálního stroje je tím jediným, co dnes může pamětníkům i mladším leteckým nadšencům připomenout krásné elegantní tvary tohoto pro naše poválečné letectvo důležitého stroje.

Okénko do historie

Arado Ar 96 byl německý dvoumístný cvičný letoun pro pokračovací výcvik z doby druhé světové války. První prototyp tohoto stroje vzlétl již roku 1938 a sériové stroje začaly být dodávány o rok později.

Rozhovor s tvůrci repliky

”x”









V některém z dalších čísel Flying Revue přineseme rozhovor s tvůrci repliky Arado 96 Alosiem a Hannesem Krennmairovými.
Pokud byste se jich chtěli na něco zeptat, napište nám to do tohoto pátku (9. září 2016) na facebook Flying Revue.

Letadla první série byla bohužel podmotorována, neboť osvědčený osmiválcový motor Argus As 10C, který poháněl například letouny Arado Ar 66, Focke-Wulf Fw 56 Stösser, Fieseler Fi 156 Storch nebo spojovací Messerchmitt Bf 108 Taifun, neměl pro tento celokovový stroj dostatečný výkon. Další série proto dostaly výkonnější dvanáctiválcovou pohonnou jednotku Argus As 410 A-1.

Letouny byly vyráběny nejen v samotném Německu, ale i na území tehdejšího Protektorátu – ve firmách Avia Praha a Letov Praha. Letouny dodávala Třetí říše i svým spojencům Maďarsku, Bulharsku a Slovenskému štátu.

Po skončení druhé světové války se v Československu dále vyráběla neozbrojená cvičná a civilní verze nazvaná Avia C-2 a vyzbrojená cvičná Avia C-2 B. Tyto letouny sloužily nejen v tuzemsku, ale byly dodávány i na export. 

Arado uvidíte na Dni Letiště Letňany v sobotu 10. září 2016.
Arado uvidíte na Dni Letiště Letňany v sobotu 10. září 2016.

Bohužel se do dnešních dnů zachovaly pouhé dva exempláře Arada 96, jedno v technickém muzeu v Berlině, druhé pak v Norsku, stále ještě ve stavu nedokončené restaurace po vytažení z vody. Samozřejmě ani jedno letuschopné.

Vysněná replika

Stavba repliky historického stroje je vždy činnost, která si vyžaduje nezměrné úsilí a časové a finanční oběti. Motivace musí být mimořádná a právě tak tomu bylo v případě vzniku letounu Arado 96BN, zmenšené repliky původního letounu, postavené otcem a synem Krennmeirovými.


Tady si můžete repliku Arada prohlédnout i v pohybu při rolování.

Alois Krennmeir bydlel za války jako chlapec nedaleko letiště Raffelding, na němž se němečtí stíhači cvičili právě na tomto letounu. A do elegantních tvarů Arada se přímo zamiloval. Po válce zůstaly u letiště tři vraky Arad 96 a Alois s kamarády si chodili do jejich kokpitů „zalétat“.Touha si na Aradu zalétat nevybledla ani po mnoho desetiletích, ale šance pořídit si originál byla nulová.

Alois si mezitím alespoň splnil sen o létání jako takovém, sólo si dal v šedesátých létech na Piper Cubu a od té doby nalétal více než 2000 hodin na různých typech letadel. V momentě odchodu ze své farmy do „důchodu“ se rozhodl, že si Arado prostě postaví! Stavba celokovové repliky však měla řadu zásadních úskalí, především finančních. Došlo tedy na kompromisní řešení: postavit celodřevěnou repliku ve velikosti 80% s českým motorem M137.

Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu. Zoom gallery
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.

Tým otce a syna Krennmeirových si práci rozdělil následně. Výpočty, pořízení materiálu a následnou zástavbu avioniky dostal na starosti syn Hannes (jinat IT ředitel jedné velké firmy), zatímco otec Alois se věnoval samotné stavbě. Stavba probíhala v upravené stodole u Eferdingu, blízko hornorakouského Welsu. Krennmeirové se maximálně snažili dodržet tvary předlohy, a tak jejich Arado 96BN vypadá ve vzduchu skutečně velmi věrně. Když se na jejich Arado koukáte na zemi, pak jediná věc, která vás „zatahá“ za oči, je nižší podvozek. Jak však říká Hannes, vyrobit zatahovací podvozek na míru není vůbec jednoduchá a především levná záležitost, a tak použili darovaný podvozek z letounu Piper Archer.

Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu. Zoom gallery
Arado 96 otce a syna Krennmeirových z rakouského Welsu.

Řada přístrojů v kokpitu, například ovládání plynu a další drobné díly, pocházejí z válečného originálu. Obrovské úsilí bylo 26. dubna 2014 po více než osmi letech od začátku stavby korunováno úspěšným záletem.

V momentě, kdy se Arado dostane do vzduchu, se dá jen těžko rozeznat od originálu. Na světě naleznete jen málo takto s citem provedených změnšených replik! V případě Arada 96 se jedná navíc o repliku skutečně unikátní. Podle Aloise Krennmeira se jedná o velmi nezáludný letoun, jehož letové vlastnosti mají blízko k vlastnostem našeho Zlínu 226 nebo Bückera Bü 181 Bestmann.

Přijďte se přesvědčit a obdivovat krásu tohoto letadla na vlastní oči tuto sobotu (10. září 2016) na Den Letiště Letňany.

Text: Martin Decarli a Michal Beran

Foto: archiv Aloise Krennmeira

logo_fr_transp.jpgppp.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Arado, cvičný letoun pilotů Luftwafe, se vrací do Prahy. Od originálu ho ve vzduchu nerozeznáte
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »