21.3.2017
Zajímavé video Podívejte se na až spektakulární záběry z přistání největšího turbovrtulového nákladního letounu světa An-22 Antej na nezpevněnou dráhu letiště Gao v Mali z nedávné doby, krátce po obnovení komerčních letů tohoto 43 let starého stroje. První komerční let po obnově vedl z Curychu do Abu Dhabi, na video z něj se můžete rovněž podívat.
Přistání An-22A Antej UR 09307 na Gao Airport, Mali. Zdroj: Antonov Company
V šedesátých letech minulého století největší letoun světa byl po sedmi fatálních nehodách typu v roce 2008 na osm let uzemněn. Od září 2016 stroj s imatrikulací UR 09307 opět létá a na jeho první komerční let po znovuzrození - z Curychu do Abu Dhabi - se můžete nyní podívat z pohledu posádky.
Jednou z nových cargo destinací An-22 je i letiště Gao v africkém Mali, kam kdysi létaly i naše Il-18 s českými piloty. Přistání 330 tun těžkého stroje (vč. 80 t nákladu) na nezpevněné dráze tohoto subsaharského letiště je velmi interesantní podívaná.
Do Mali provedl na přeloumu 2016/2017 UR 09307 celkem 39 letů, sedmkrát přistál právě na nezpevněné dráze letiště Gao. Do Mali dopravil celkem 246 tun nákladu. Podle Antonov Company žádný z konkurentů An-22 nedokáže dopravit za takových podmínek nákladu více. O tom, že v Mali létali i čeští piloti, jsme psali zde.
První komerční let po osmileté pauze vedl z Curychu do Abu Dhabi. Podívejte se na přistání v Curychu na dráhu 14/31. Zdroj: AirClips.com
Čtyřmotorový širokotrupý An-22A zvaný Antěj je i dnes největším turbovrtulovým letounem světa. Každý ze čtyř motorů Kuzněcov NK-12MA (každý o výkonu 11 040 kW) je osazen dvěma vrtulemi rotujícími proti sobě. Tah motorů spolu s konstrukcí křídla a podvozku či možností upravit za letu tlak v penumatikách umožňuje přistání a vzlet na nezpevněných plochách nebo kratších přistávacích a vzletových drahách (1 300 m).
Nahození motorů před startem z Curychu. Zdroj: AirClips.com
Původně sovětský vojenský strategický nákladní letoun An-22A Antej může ve svém 33 m dlouhém nákladovém prostoru vézt 80 tun nákladu o objemu 639 m2, který k cíli až do vzdálenosti 10 950 km dopraví 5 až 8 členná posádka rychlostí 740 km/h. Přetlaková kabina v přední části letounu pojme kromě posádky také 28 cestujících. Díky šířce nákladového prostoru 4,4 m může letoun přepravovat i tanky. Podobně jako An-225 Mrija má kvůli lepší stabilitě zdvojené směrové ocasní plochy. Rozpětí křídel je 64,4 m a výška letounu 12,53 m.
Přistání v Abu Dhabi z pohledu posádky. Zdroj: AirClips.com
57,9 m dlouhý letoun An-22 představil výrobce veřejnosti na Paris Air show v červnu roku 1965, první prototyp vzlétl 27. února téhož roku. Vyrobeno bylo 68 kusů, z toho sedm postihla nehoda. V současné době je v provozu sedm exemplářů, většina v barvách ruského Aerofloru. Jeden stroj můžete najít v sousedství Boeingu 747 Technickém muzeu Speyer v jihozápadním Německu. Typ stanovil 41 světových rekordů, za nejvýznamější je považován let s nákladem 100,4 tuny do výšky 7 848 m v roce 1967.
Zdroj: Aeronews.aero, Antonov.com, YouTube, Wikipedia, FlightRadar24.com, RussianPlanes.net, Speyer.technik-museum.de, Skybrary.aero
Poděkování: Ing. Lubor Obendrauf
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »