10.5.2017
I v Česku populární dvojplošník An-2 nedávno prošel upgradem na verzi An-2-100. Prototyp této verze vynesl nyní náklad 3 202 kg do výšky 2 700 m nad mořem, což je v dané třídě nový světový rekord.
Rekordní let An-2-100, při němž vynesl náklad 3 202 kg do nadmořské výšky 2 700 m. Zdroj: UNN
Rekordní let provedli s An-2-100 v polovině dubna zkušební piloti společnosti Antonov Sergej Tarasjuk a Valerij Jepančincev, kteří mají na kontě mimo jiné i expedici na jižní pól v jiném z Antonovů, An-3.
An-2 je cílem zájmu ukrajinských a ruských firem, které se snaží důkladnou modernizací osvědčeného stroje nabídnout zákazníkům levný a přitom provozně efektivní letoun. An-2-100 pohání turbovrtulový motor MS-14 ukrajinské firmy Motor Sič. Namísto čtyřlisté vrtule typu AV-2 má nyní An-2 u verze 100 třílistou vrtuli AV-17 ruské značky NPP Aerosila. Motor MS-14 má oproti motorům montovaným do An-2 vyšší výkon a poloviční hmotnost (270 kg), což přineslo o 200 kg nižší prázdnou hmotnost letadla než u An-2. Modifikovaný letoun má od kabiny směrem kupředu zeštíhlující se kuželovitou příď (na rozdíl od válcovitého tvaru přídě jeho předchůdce).
Motor má o 25% nižší spotřebu, což v kombinaci s přechodem z leteckého benzínu na levnější letecký petrolej znamená nižší provozní náklady. Maximální vzletová hmotnost vzrostla o 190 kg (na 5 690 kg), maximální užitečné zatížení je 1 500 kg. Cestovní rychlost 220 km/h je rovněž vyšší než u An-2 (o 30km/h).
An-2-100 na domovském letišti Antonova u obce Gostomel. Zdroj: Antonov.com | Sergej Tarasjuk a Valerij Jepančincev. Zdroj: Antonov.com |
Zatím jediný prototyp An-2-100 UR-EXB dostal jméno konstruktéra Henrika Ongirského, který se na vývoji An-2 (a rovněž An-3) podílel.
An-2 je v současnosti největší dvojplošník na světě a je určen jak pro osobní, tak pro nákladní, případně kombinovanou přepravu cestujících a nákladů na lokálních tratích v široké škále nadmořských výšek, nezalekne se ani nepříznivých klimatických podmínek. Vyráběl se i ve verzi s lyžinami pro start a přistání na sněhu či s plováky pro použití na vodě. Používá se i v zemědělství a je zařazen i ve vzdušných silách řady zemí. V Česku ho známe pod přezdívkou Andula.
Se 17 000 vyrobenými kusy (Ukrajina, Polsko, Čína) je An-2 v celosvětovém měřítku jedním z nejvyráběnějších letadel v historii. V Guinnessově knize rekordů je An-2 uveden jako jediné letadlo, které se vyrábělo více než 60 let. Letos v létě, 31. srpna 2017, oslaví v Antonovu 70. výročí prvního letu AN-2.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »