Alpy 2017

20.9.2017

Alpy

  • Jak k miniexpedici došlo? Proč zrovna Alpy a proč zrovna v létě? 

Měl jsem letní přelet Alp v plánu už dva roky. Chtěl jsem vidět rozdíl oproti zimním Alpám, které jsme letěli před dvěma roky. Taky jsem chtěl vidět jak se zmenšují ledovce díky oteplování. Na pár fotkách jsem viděl srovnání, ale na vlastní oči je to ještě o něco působivější. 

  • Jak dlouhá expedice byla? Celkový čas (dny), absolvovaná trasa, letové hodiny 

Bylo to celkem 54 hodin času, z toho asi 15 hodin letových. Odlétali jsme v pondělí v 10 hodin a vrátili jsme se ve středu v půl druhé odpoledne.

  • Jaký byl cíl a jak se vám podařilo ho splnit? 

Cíl bylo přeletět a vyfotit:

  1. Pasov – historické město
  2. Salcburk – historický střed města a hrad
  3. Berchtesgaden – Hitlerovo Orlí hnízdo
  4. Lugano a okolí
  5. Mont Blanc
  6. Altiporty Courchevel, Meribel, Alpe d´Huez
  7. Pobřeží Ženevského jezera
  8. Zámek Chillon
  9. Bernské Alpy (Jungfrau, Monch, Eiger s ledovci)
  10. Městečko Lindau na Bodamském jezeře
  11. Kostnici
  12. Hrady Neuschwenstein a Hohenschwangau
  13. Střed Mnichova
  14. Přeletět letiště Mnichov

Všechno se nám podařilo. Zásadní bylo, že nám přálo počasí. Kromě oblasti severně od Salcburku, kde jsme se motali v bouřkových mracích, bylo naprosto skvělé. 

  • Jak pilotně náročná trasa, kterou jste zvolili, je? Jaké zkušenosti pilot potřebuje, aby se na ni mohl vydat? 

Určitě musí umět komunikovat v angličtině jak se službou Information tak s řízenými letišti. Salcburk je poměrně frekventované dopravní letiště, stejně jako Lugano nebo Fridrichshaven. Také Versoud, Anemasse nebo Aosta, vyžadují pozornost. Hlavně ve Versoud a Anemasse je dost provozu malých letadel a tak je potřeba se mít stále na pozoru. 

  • Jaké počasí jste na trase měli? 

Viz výše. Perfektní kromě asi hodiny letu severně od Salcburku. To nám taky zabránilo vyfotit Berchtesgaden zblízka – sedal tam mrak. 

  • Bylo třeba řešit nějakou náročnější situaci? Jak? 

Dostali jsme za uši na našem posledním letišti Schleissheim u Mnichova (EDNX), kde je potřeba PPR – předběžné povolení k přistání. My jsme se rozhodli tam sednout během letu a tak jsme žádné povolení neměli. Správce se chvíli mračil, ale pak nakonec pod vlivem našeho šarmu roztál. 

Pilotně náročnější byla oblast se špatným počasím u Salcburku. Museli jsme do 11500 stop, letadlo už moc nestoupalo a udržet se ve VMC (VFR počasí) nebylo chvílemi jednoduché. Ohodnocuji si to koeficienty – jak dlouhá se zdá jedna minuta v takovém počasí? Tentokrát to těch asi 15 – 20 minut bylo na dvojku (minuta se zdá jako dvě minuty). Nejdrsněji jsem si ocenil před dvěma roky přelet Taurusu v Turecku – to byla čtyřka. Naopak, když je hezky, tak je koeficient nějakých 0,5 (to znamená, že čas utíká rychleji než chci). Většina této cesty byla někde kolem 0,5. Bylo krásně, krásné výhledy, letadlo nedělalo problémy a my jsme se většinu času prostě hlavně kochali. 

  • V Alpách bývá někdy při přistání v údolích problém, když je slunce nízko a přistává se proti němu a je opar – pak není skoro nic vidět – měl jste takové přistání? Zažil jsi ho už někdy dříve? 

Ano, to se děje nejvíce při letu na západ při západu slunce. Měl jsem takový problém dvakrát – jednou v Paříži a jednou v Sionu. Obě ta letiště mají dráhy 27, tzn. přímo na západ. Kolem šesté večer svítí sluníčko přímo do očí a v oparu pak není nic vidět. V Paříži jsem to ustál, v Sionu jsem prostě dráhu neviděl a přeletěli jsme ji. Musel jsem opakovat. Na téhle cestě jsem měl trochu problém v Luganu. Jednak slunce a jednak to, že dráha je schovaná za kopcem a pokud to tam člověk nezná, tak ji prostě do poslední chvíle nevidí. To je trochu znejišťující. 

  • Na kolika letištích jste přistáli? (Platí vše zde? Příbram – Salzburg – Lugano – Aosta – Grenoble Versoud – Anemasse – Friedrichsafen – Mnichov – Příbram) 

Prostý součet: 7 letišť kromě Příbrami 

  • Nějaké nové zajímavé poznatky nebo kuriozní zážitky s řídícími? 

Hodně zajímavá byla situace v Aostě při odletu. Řídící mě informoval, že je tam aktivovaný vojenský prostor. Problém ale byl, že ten prostor začíná pár set metrů za koncem dráhy a rozprostírá se na celou šířku údolí. Pokud bych se mu opravdu chtěl vyhnout, tak skončíme v úbočí kopců ohraničujících to údolí. Řídícímu jsem to řekl a tak on mi jen doporučil „leťte rychle“. Mohl nás samozřejmě pustit na obrácenou dráhu, ale to se mu z nějakých důvodů nechtělo.  

  • Zkušenosti z letišť? Komunikace, handling, poutání letadla, palivo, (ne)příjemný personál

Překvapivě všechno dobře fungovalo, jen v Aostě nebylo možné letadlo poutat. Schovali jsme ho tedy za hangár, aby na něj nefoukalo. Jinak vše bez problémů. 

  • Máš z některého obzvlášť dobrý dojem? A naopak nedobrý? (doporučení pro piloty) 

Je to zajímavé, ale všechna letiště na této trase byla velmi příjemná – rozumné ceny, dostupný benzin, parkování bez problému, rozumná administrativa, dostupný benzín. Velmi se mi líbilo letiště Schleissheim u Mnichova. Je to odtamtud kousek do středu města. Střed města je taky překvapivě možné bez problému přelétávat, protože tam nezasahuje CTR dopravního letiště Mnichov. 

  • Bylo některé letiště pro tebe nové, kde jsi ještě nepřistál? 

Ano, vždycky se snažím sedat na co nejvíce pro mě nových letištích. Tentokrát byla 4 – Salcburk, Lugano, Anemmasse, Schleissheim. 

  • Jaké nové altiporty přibyly do tvé sbírky ke Courchevel? Na Courchevel jste tentokrát nepřistáli? 

Nechtěl jsem to pokoušet. Altiporty přeci jen potřebují nejen licenci, ale trochu přípravy. Nesedali jsme na žádném, jen jsme si je vyfotili a nafilmovali z malé výšky při přeletu. 

  • V jaké nejvyšší výšce jste letěli? Hnal vás vítr k rychlostním rekordům? 

Chvíli asi 13500 stop při obletu Mont Blanc. Vítr nebyl nikde nijak dramatický, takže rychlostní rekordy nemáme. 

  • Jak je to nad Alpami s turbulencemi? Co dělá srážka teplého letního vzduchu z údolí se studeným na úrovni vrcholků? 

Samozřejmě při větším větru jsou v Alpách turbulence drsné jako ve všech horách. Tentokrát jsme ale měli štěstí a moc jsme jich nezažili. Spíše jenom termické turbulence při letu v termickém počasí během dne. 

  • Srovnej dojem, jaký na tebe udělal Mont Blanc (po kolikáté jsi ho obletěl nebo letěl poblíž něj?) a Denali a vůbec příroda v Alpách vs. na Aljašce 

Kolem Mont Blancu jsem letěl po třetí. Dvakrát při minulé zimní cestě a nyní poprvé v létě. Bylo to jako vždy velmi působivé. Problém ale je, že letadlo je tam na hranici svého dostupu a tak musí být člověk opatrný, aby se tam nezamotal mezi skalami. Útěk by mohl být složitý. V té výšce a sníženém výkonu motoru je letadlo taky méně stabilní, řízení je „měkčí“, což v kombinaci s občasným poryvovým větrem dává chvílemi nepříjemný pocit. Masif Mt Blanc jsme přeletěli, ale zbytečně dlouho jsme se tam nezdržovali. 

  • Jak šlapal OK-LEX? No problém? Umělý horizont a tak… 😊 

Běžel spolehlivě.

 

 

 

.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 22.12.1964 se stalo...
22.12.1964
První let Lockheedu SR-71 Blackbird, strategického průzkumného letounu vyvinutého z průzkumného A-12.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »