22.6.2018
RBAR 2018 Budapešť Zítra se znovu roztočí kolotoč jménem Red Bull Air Race, tentokrát piloti tohoto akrobatického leteckého podniku zavítají do Budapešti. Čeští piloti Martin Šonka a Petr Kopfstein chtějí českým fanouškům, kterých se do relativně blízké Budapešti chystají tisícovky, předvést v nejlepším světle.
Petr Kopfstein chce v maďarské metropoli po třech devátých místech získat lepší výsledek. Ačkoliv létá čistě a konstantně, což oceňují i letečtí odborníci, na konkurenci ztrácí po technické stránce. Jednou z příčin je podle sdělení jeho týmu fakt, že Team Spielberg měnil po minulé sezoně mechanika, a tak nebylo možné na závodním speciálu Edge 540 V3 pracovat. To se teď změnilo. „Ještě před závodem v Budapešti jsme nainstalovali nové kryty kol, udělali jsme velkou kontrolu a některé věci optimalizovali. Po závodě v Maďarsku a hlavně po skončení sezony, pak dojde k dalším větším úpravám,“ naznačuje své plány Petr Kopfstein.
V Budapešti se pokusí prolomit smůlu a zamířit v pořadí na výrazně vyšší příčky než dosud. „Věřím, že tenhle závod bude jiný, než byly ty předchozí. Nevěšíme hlavu. Před námi je ještě pět závodů,“ říká Petr. V minulém roce ho v Budapešti zastavil v Round of 8 po sporné penaltě Američan Kirby Chambliss. "Do té doby také nezažíval dobrou sezonu, ale v posledních závodech pak dokonce bojoval o titul mistra světa,“ nachází český pilot paralelu pro sebe. „Závodní trať se v Budapešti ve srovnání s minulými roky téměř nezměnila. Sedí nám a víme, že v ní umíme létat rychle. Kdybychom loni nedostali penaltu, prošli jsme až do finále,“ říká Petr, který opět strávil v rámci přípravy dlouhé hodiny na simulátoru, na němž testoval různé varianty průletu trati.
Martin Šonka se z posledního závodu v Japonsku vrátil se třetím místem a lepší náladou, kterou si potřeboval zvednout po technických diskvalifikacích z úvodních dvou závodů sezóny. Dokonce stihl konečně vyměnit a zalétat nové válce v motoru.
Výměnu starých válců původně plánoval už před závodem v Cannes, ale z logistických důvodů se to nezdařilo. "Nejde totiž jen o samotnou výměnu, která trvá třeba den. Ale nové válce se musí správně zaběhnout, musíte na nich nalétat spoustu hodin čistého času, aby si vše sedlo a hlavně aby vás vůbec komisaři pustili do závodu," komentuje Šonka. "Musím říct, že to bylo náročné, už jsem pomalu nevěděl, jak si sednout. Je to závodní speciál, na pohodlné cestování to rozhodně není. Obletěl jsem celou republiku několikrát, znám každý kopeček, údolíčko, sjezdovku, bylo to dlouhé, ale snad se podařilo a motor bude na závod připraven tak, jak to jen bylo možné," přibližuje situaci.
Jak nové válce pomohou, ukáže až samotný závod. Vloni Šonkovi v Budapešti sebrala vítězství diskutabilní penalizace, letos chce opět obstát, a nejen kůli sobě. "Chystá se sem obrovské množství fanoušků a my bychom je chtěli potěšit dobrým výsledkem. Celou dobu nám fandí a stojí za námi, bylo by hezké je takhle za podporu odměnit. Trať se oproti loňsku ještě zrychlila, takže to bude určitě hodně vyrovnané,”uzavírá Šonka.
V maďarské metropoli se poprvé závodilo už v prvním ročníku Air Race v roce 2003, kdy seriál čítal pouze dva závody. Trať nad Dunajem je charakteristická podletem Řetězového mostu i pylony postavenými přímo před nádhernou budovou Parlamentu. Pokud se do Budapešti nevypravíte osobně, můžete celý program sledovat v přímém přenosu na webu www.redbullairrace.com. Sobotní kvalifikace startuje v 15 hodin. Nedělní závod začíná ve 13 hodin. ČT Sport odvysílá záznam v pondělí v 6 hodin ráno.
-fr-
Zdroj: Team Šonka, Team Spielberg
Foto: Team Šonka, Red Bull Media House
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »