21.12.2014
Na začátku návštěvy tohoto výjimečného stroje na pražském letišti byla jen malá nepozornost, nebo špatný odhad kapitána Boeingu 737–8BK turecké společnosti SunExpress při pojíždění na vzletovou dráhu ruzyňského letiště. Následovala rána a pravý winglet Boeingu se zabořil do levé vodorovné ocasní plochy Airbusu A321 společnosti Lufthansa.
Obě letadla se vrátila na stojánky a lety do Antalye a Frankfurtu byly zrušeny. Turecký Boeing dopadl ještě poměrně dobře. Poškozený winglet byl odmontován a letadlo přelétlo prázdné na další opravu do Turecka pouze s levým wingletem. Airbus A-321 společnosti Lufthansa skončil o poznání hůře. Brzy bylo jasné, že oprava nebude možná a jediným řešením je výměna celé vodorovné ocasní plochy. Aby to bylo ještě komplikovanější, nelze vyměnit pouze poškozenou polovinu, protože celá VOP je vyrobena jako jeden technologický celek. Po několika dnech přišla překvapivá, ale velice vítaná zpráva pro všechny příznivce létání na pražském letišti – náhradní díl bude do Prahy dopraven na palubě Airbusu A300–600ST Super Transporter, známmého také jako Beluga.
Tento speciální letoun poprvé vzlétl 13. září 1994. Se standardním Airbusem A300 sdílí stejná křídla, podvozek, motory a spodní část trupu. Pilotní kabina byla posunuta dolů pod úroveň nákladní paluby, aby se umožnilo nakládání předními vraty, která se otvírají směrem nahoru. Nejnápadnější rozdíl je v horní části trupu, který byl rozšířen, aby mohl pojmout i objemný náklad. Zesíleny a zvětšeny byly i ocasní plochy kvůli lepší stabilitě během letu. Maximální hmotnost nákladu je 47 000 kg, což ve srovnání se 150 000 kg u An- 124 není příliš mnoho, ale typickým nákladem pro Belugu jsou části Airbusů, zejména křídla a trupy, které jsou objemné, ale relativně lehké. Je asi všeobecně známým faktem, že hlavní části Airbusů se vyrábějí v různých továrnách v Británii, Španělsku, Německu a Francii. Tyto jednotlivé sestavy se pak dopravují letadly Beluga do Toulouse a Hamburku, kde probíhá finální montáž. Dříve se pro tyto účely využívaly zastaralé letouny Super Guppy, což byly podobně upravené Boeingy Stratocruiser, které již na rostoucí objem výroby nestačily, proto padlo v roce 1991 rozhodnutí k vývoji speciálního vlastního letadla. Nakonec bylo vyrobeno pět letadel Super Transporter, které provozuje dceřiná společnost Airbus Transport International nejen pro potřeby společnosti Airbus, ale na komerčním základě i pro další zákazníky v civilním i vojenském sektoru.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »