25.3.2021
Letecká závodní série Air Race E za sebou ještě nemá ani úvodní podnik, ale už ohlásila rozšíření svých aktivit o další dvě závodní třídy. V té první by měly soutěžit týmy s letouny vybavenými jednotným elektrickým pohonným systémem, zatímco druhá bude vyhrazena elektrickým VTOL letounům.
Společnost AirRace Events, která v uplynulých létech stála za uspořádáním leteckých závodů kolem pylonů v kategorii Formula 1 v celé řadě světových zemí, usilovně pracuje na závodní sérii Air Race E, která svým pojetím vychází z tradičních závodů kolem pylonů, nabídne však prostor pro vývoj nových technologií na poli vysokorychlostních elektrických letounů. O závodní sérii, kterou zastřešil evropský výrobce dopravních letounů společnost Airbus, projevila zájem celá řada týmů a některé z nich již své závodní stroje představily. Již v roce 2019 byl na aerosalónu v Dubaji například představen elektrický závodní speciál White Lightning z dílny týmu Condor Aviation, který je vybaven plně elektrickou pohonnou jednotkou a lithiovými bateriemi. Stejně jako tomu bude zřejmě i u dalších závodních elektrických letounů první generace, i White Lightning konstrukčně vychází z osvědčeného závodního speciálu třídy Formula 1.
White Lightning týmu Condor Aviation
Dalším týmem, který již představil a zalétal svůj závodní speciál je nizozemská stáj Team NL a mezi týmy uvedenými na stránkách závodní série se nachází rovněž blíže neupřesněný zástupce z České republiky.
Pylonový speciál nizozemského závodního týmu
Přestože byl vzhledem k probíhající pandemii COVID-19 zatím první závod odložen z loňského termínu na neurčito, přišlo vedení společnosti AirRace Events nedávno s rozšířením seriálu o další dvě závodní třídy. Do budoucna můžeme tedy počítat s kategorií Open Class (sem spadnou volně konstruované speciály omezené jen maximálním výkonem pohonné jednotky 150 kilowattů), dále s kategorií nazvanou Performance Class a třetí závodní třídou bude takzvaná V-Class, připravená pro budoucí VTOL elektrické letouny.
Takto vypadá závodní speciál třídy V-Class v představách designéra
Pro kategorii Performance Class vyvíjí společnost AirRace Events ve spolupráci se špičkovými formami v oboru elektropohonu a baterií unifikovanou pohonnou jednotku, která bude pro účast v této kategorii povinná. Týmy budou mít možnost se věnovat úpravám chlazení pohonného systému, vývoji řídící elektroniky a aerodynamickým úpravám letounů.
Zatímco sportovní pravidla pro Open Class a Performance Class jsou již v podstatě dána (bude se soutěžit na pylonovém oválu o délce 3,1 km), pravidla pro budoucí V-Class budou ještě upřesněna.
Text: Michal Beran
michal.beran@flying-revue.cz
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »