4.10.2019
První z 28 letounů A350 převzal před několika dny jeden z hlavních evropských dopravců, Air France. První komerční let je plánován na příští týden. Po Lufthanse, Finnairu, Iberii, British Airways a Virgin Atlantic je šestým evropským dopravcem, který A350 do flotily zařadil.
Dvoumotorový proudový širokotrupý letoun nové generace A350-900 registrace F-HTYA bude létat v konfiguraci s 324 sedadly, z nichž 34 je umístěno v Business Class, 24 ve třídě Premium Economy a 266 ve třídě Economy. Výrobce A350 deklaruje u tohoto letounu o 25 % nižší spotřebu paliva, což odpovídá zhruba 2,5 litru na jednoho cestujícího a 100 km. To je do značné míry dáno výrazně nižší hmotností letounu, jíž výrobce docíli využitím nových materiálů - 53 % dílů je vyrobeno z kompozitů, 14 % z titanu. A350 také vykazuje o 40 % tišší provoz.
První A350 Air France
A350-900 měří 66,8 m na délku a 5,96 m na šířku, přičemž vnitřní délka kabiny je 51 m a šířka 5,61 m. Rozpětí je 64,75 m, svislá ocasní plocha dosahuje do výšky 17 m. MTOW činí 280 t, dolet 13 000 km, palivové nádrže poberou 141 tisíc litrů paliva. Letadlo pohání nové motory Trent XWB od Rolls-Royce, které mu udělí cestovní rychlost 0,85 mach.
Převzetím svého prvního A350 Air France obnovila tradici pojmenovávání svých letadel. A350-900 F-HTYA pokřtila předsedkyně představenstva Air France-KLM Anne-Marie Couderc jménem „Toulouse“. Toulouse je podle společnosti „hlavním městem leteckého průmyslu a také místem vzniku nejnovějšího přírůstku do firemní flotily". Air France navíc do Toulouse létá již od samotného vzniku společnosti v roce 1933.
Připomeňme si, že Air France vznikla právě v roce 1933 z pěti průkopnických francouzských dopravců: Air-Union, Lignes Farman, Air Orient, Aéropostale a CFRNA/CIDNA. Ve společnosti CFRNA/CIDNA je dokonce výrazná česko-slovenská stopa, kterou jsme sledovali v rámci naší mise CIDNA 2019.
Air France slibuje cestujícím v novém A350 prostornější a tišší kabinu ve všech třídách, o 30 % větší plochu oken (jichž je celkem 110), nový systém přetlakování kabiny, který by se měl projevit v příjemnějším prostředí a lepší výměně vzduchu, nebo osvětlení přizpůsobené různým fázím letu.
Sedadla v Business Class jsou plně polohovatelná až do plnohodnotného lůžka o délce 2 m. HD dotykový displej s úhlopříčkou 18,5 palce umožňuje přístup k více než 1 400 hodinám filmů, hudby, podcastů apod. Cestovat lze v o samotě nebo s doprovodem, přičemž uspořádání interiéru lze přizpůsobit preferencím pasažérů, kteří si mohou zvolit, zda let absolvují ve společnosti spolucestujících, nebo v soukromí za odnímatelnou přepážkou.
Třída Premium Economy je vybavena novými sklápěcími sedadly šířky 48 cm, která lze sklopit do polohy 124°, k dispozici je polštář a přikrývka. Díky 96 cm odstupu sedadel mezi sebou je i v této třídě relativní dostatek místa na nohy. Využít lze HD dotykový displej o úhlopříčce 13,3 palce.
266 cestujících v Economy Class nabízí možnost sklopení opěradla do polohy 118°, odstup sedadel je 79 cm. I zde je zabudován dotykový HD displej o úhlopříčce 11,6 palce.
Na palubě je k mání Wi-Fi připojení k internetu ve třech úrovních. Základní "Message" je v ceně letenky, za "Surf" a "Stream" se připlácí.
Air France nasadí A350 zatím na lety do šesti destinací ve čtyřech světadílech, přičemž k prvnímu komerčníu letu odstartuje z letiště Charlese de Gaulla dne 7. října 2019. Létat bude do Afriky (Abidžan, Bamaka, Káhira), Kanady (Toronto) a jihovýchodní Asie (Soul, Bangkok). Do roku 2025 společnost Air France zařadí do své flotily celkem 28 letadel Airbus A350-900.
Air France-KLM disponuje flotilou 545 letadel, za rok přepraví takřka sto miliónů cestujících do 314 světových destinací ve 116 zemích světa, a to na palubách Air France, KLM Royal Dutch Airlines, Transavia, Joon a HOP! Air France. Denně vypraví až 2300 letů, především z domovských letišť Charlese de Gaulla v Paříži a Schipholu v Amsterdamu.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »