2.5.2016
Jeden z celkem 1 600 vyrobených MiGů-29 od soboty vystavuje Letecké muzeum Kbely. V nově zrekonstruovaných hangárech Staré Aerovky poblíž areálu muzea pak najdete expozici mnoha dalších zajímavých strojů.
Dvacet letounů MiG-29 ve své výzbroji měla i československá armáda, po rozpadu federace jich v Čechách zůstalo deset, a ty v roce 1995 Česko vyměnilo s Polskem za 11 vrtulníků PZL W-3 Sokol. MiG-29 vyvíjeli Rusové už od poloviny sedmdesátých let, do výzbroje armády se dostal až v roce 1983. Těsně před pádem komunistického režimu pak přistály první stroje i u nás, na letecké základně v Žatci. Druhá desítka okusila asfalt dnes již neexistujícího letiště pod Ranou až po listopadu 1989.
Jak je i v hangáru č. 40 muzea ve Kbelích patrné, MiG-29 je mohutný, má i poměrně vysoko umístěný kokpit. Letoun proslul takřka kolmým startem - ruští piloti po krátkém rozjezdu stroj dokázali prudce otočit vzhůru a v téměř devádesátistupňovém úhlu prudce stoupali vzhůru. Na videu se můžete na tento start, jímž ohromovali publikum na leteckých dnech (Rusové letoun poprvé představili veřejnosti 2. července 1986 ve Finsku), podívat. Zde (zhruba v 53.minutě) pak můžete tento kolmý vzlet vidět jak z pohledu pozorovatele, tak synchronně i v pohledu z kokpitu.
MiG-29 dokáže po krátkém rozjezdu stoupat takřka kolmo vzhůru. Touto schopností udivoval diváky leteckých show..
MiG-29 přišli do výstavního života do hangáru č.40 v areálu muzea uvést předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček a velitel Vzdušných sil Armády České republiky, brigádní generál Libor Štefánik. Úvodní slovo pronesl plukovník Aleš Knížek, ředitel Vojenského historického ústavu, který letoun pro muzeum získal.
Nejen MiG-29 ale přilákal v sobotu desítky návštěvníků do kbelského muzea na zahájení letošní muzejní sezóny. Spolu s migem se o víkendu své premiéry dočkaly i dva nově zrekonstruované hangáry Staré Aerovky. V nich je umístěna historická expozice firmy Aero i expozice představující bitevní a bombardovací letouny. Rekonstrukci za zhruba 28 milionů korun provedla firma LOM PRAHA s.p. s využitím grantu z Norských fondů ve výši 22,8 mil Kč.
V hangáru číslo V tak najdeme pečlivě zrekonstruovaný letoun Avia C-3A, bitevní a bombardovací letouny poválečné éry: vedle sebe stojí menší MiG-15, za ním podstatně větší MiG-23 a trojici letadel uzavírá legendární MiG-21. Naproti nim pak stojí dva stroje značky Suchoj - starší Su-7 a modernější Su-22, který létal ještě po roce 1989 v Armádě České republiky.
Aero A-18, v.č. 5; rekonstrukce podle původní výrobní dokumentace.
V hangáru číslo VI je pak představena kolekce letadel firmy Aero: Delfín, Albatros i Alca a doplňuje je Aero A-18. Je zde také umístěn trenažér, na kterém budoucí piloti trénovali katapultáž.
Jan Dvořák
foto: Miloš Dermišek, Vojenský historický Ústav Praha
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »