21.12.2014
Splněný sen může mít spoustu podob. Pro Matthiase Siebera a jeho ženu Moniku se jím stala úspěšná rekonstrukce amerického klasického letounu Aeronca 15AC Sedan po těžké havárii, kterou N1331H prodělala u původního majitele v Americe.
Je jen několik let po konci druhé světové války a právě skončil krátký poválečný boom na trhu sportovních letadel. Prodejní čísla nově vyrobených dvoumístných strojů padají ke dnu jako kámen. A právě v tomto okamžiku uvádí Aeronca na trh svůj nový model 15AC Sedan, čtyřmístný stroj, kterým chce zachránit situaci danou propadem prodeje dvoumístných modelů.
Konstruktéři společnosti se rozhodli využít maximálně zkušeností a osvědčených postupů, které získali s dvoumístnými modely Champion a Chief. Zároveň tak zminimalizovali čas potřebný pro vývoj letounu, a prototyp se tedy vznesl do vzduchu již v roce 1947. Použitý přístup se projevil i ve velmi příznivé ceně (4395 dolarů), se kterou Aeronca uvedla nový typ jen o rok později na trh. Nízká cena byla důležitá i proto, že v daném segmentu začínalo být poměrně našlapáno a Sedan musel soupeřit s řadou konkurentů, kterými byli Cessna 170, PA-14 Family Cruiser, Stinson 108, Taylorcraft 15 a Luscombe 11A Silvaire Sedan. Za pohonnou jednotku vybrali konstruktéři Aeronky šestiválce Continental C-145–2 nebo O-300 o výkonu 145 hp s možností instalace výkonnějšího šestiválce Franklin 6A4–
Jak se ovšem ukázalo, majitelé letounů se slabšími motory nemuseli litovat, protože se Continentaly díky své spolehlivosti a poměru cena/výkon ukázaly být ideálním řešením. Aeronca vyráběla model Sedan až do roku 1951, kdy ukončila výrobu lehkých letadel. Během této doby bylo vyrobeno celkem 561 kusů, posledním vyrobeným Sedanem se 23. října 1951 stal stroj s imatrikulací N1491H.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »