29.4.2016
I méně může být někdy více a letošní ročník každoročního aerosalónu všeobecného letectví ve Friedrichshafenu na břehu Bodamského jezera to jen potvrdil.
Letos poprvé po dlouhé době totiž pořadatelé potvrdili zlom v dosud každoročně stoupajícím počtu vystavovatelů. Oficiálně jich bylo o 40 méně, než v roce 2015. Znovu se tak v kuloárech dostala na přetřes otázka vhodnosti každoroční periodicity této akce, neboť ani někteří velcí výrobci z oblasti GA, například italský Tecnam nebo rakouský Diamond nepovažují za nutné být ve Friedrichshafenu každoročně.
Dlouho očekávaný Honda Jet je konečně na cestě ke svým zákazníkům.Je to celkem logické neboť vývoj letadel není
překotný a v zásadě platí, proč inovovat zásadně něco, co je
osvědčené a dobře létá. To dnes platí především o vývoji draků. I
tady však hledají výrobci a především dealeři cesty, jak zákazníkům
nabídnout něco nového a přitažlivého. A je jen dobře, že zde
přichází s novou (přinejmenším v leteckém byznysu) myšlenkou česká
firma. Ale o tom později.
Těžiště aerosalónu se tak z hlediska novinek přesouvá postupně k těm oblastem v letectví, které prožívají v posledních létech rychlejší vývoj a těmi jsou především oblast avioniky a nových pohonných jednotek.
Skyleader 600 výrobce z Vysočiny, Jihlavan Airplanes.
Česko-slovenská stopa
Jako každoročně, i letos se to v expozičních halách řady B, které jsou věnovány především ultralehkým a lehkým letadlům, jen hemžilo výrobky českých a slovenských výrobců. A to celá řada těch menších letos chyběla, nebo bylo možno jejich stroje nalézt jen na stáncích jejich německých zástupců. Proto se předem omlouváme všem, na které se v následujícím textu nedostalo.
Společnost Jihlavan Airplanes, s.r.o., oživila svou každoročně rozsáhlou expozici osvědčených letounů řady Skyleader a GP One o skutečný magnet přitahující pozornost většiny návštěvníků – český experimentální ultralehký letounek UL-39 Albi s dmychadlovým pohonem. Ten byl v každodenním obležení zájemců nejen pro své elegantní tvary zděděné po svém „velkém“ vzoru L-39 Albatros, ale i pro svůj pro kategorii ultralehkých letadel revoluční dmychadlový pohon.
Sirius. Celá expozice TL Ultralight včetně oblečení hostesek laděna do bílomodra.
Společnost TL Ultralight z Hradce Králové okupovala jako každoročně rozsáhlý prostor v hale B3. A stejně jako každý rok nabídla návštěvníkům sexy křivky ultralehkých letadel svého výrobního programu. K osvědčeným modelům TL 2000 Sting S4 a TL 3000 Sirius přibyl i prototyp dlouho očekávaného nového vlajkového typu, TL Stream, jenž v tomto roce prochází zkušebním programem a na veletrhu mu image podporovala i účast dvou modelek ve stejném barevném ladění jako letoun.
Další fotografie z Aera 2016 najdete v článku Fotoohlédnutí za leteckým veletrhem Aero 2016.
S velmi zajímavým konceptem přišla české společnost OK Aviation z Příbrami. Na svém stánku v hale B2 vystavovala tuningovaný WT-9 Dynamic, první ze speciální nabídky OK Edition, v níž nabídne zájemcům o oblíbený Dynamic možnost si svůj letoun exkluzivně vybavit - jak po stránce avioniky, tak i vzhledu interiéru a exteriéru. Pokud se vám líbí, co dělá s mercedesy firma AMG, máte se na co těšit.
Legendární glider L-13 Blaník společnosti Blanik Aircraft - první přestavovaný kus po získání příslušných AD od EASA. Podrobnosti najdete v jiných článcích FR.České výrobky byly k vidění i mimo oblast ultralehkého
létání. Velkou pozornost, a to nejen z řad plachtařů, zcela
zákonitě přitahovala expozice společnosti Blanik Aircraft CZ, která
ve své expozici v hale B4 představila první „sériovou“ přestavbu
klasického a celosvětově úspěšného větroně L-13 Blaník.
V hale A4 pak byly k vidění proudové a turbovrtulové pohonné jednotky z Velké Bíteše. Společnost PBS Velká Bíteš je již dlouhodobě etablovaným výrobcem pomocných energetických jednotek a klimatizačních systémů letadel, ke kterým v posledních létech přidala i velmi úspěšné malé letecké motory. Proudový motor TJ 100 pro malé pilotované i nepilotované letouny s garantovaným tahem 1000 až 1300 N, menší TJ 40 pro kluzáky a velké rádiem řízené modely letounů či nejmenší proudový motor TJ 20 s tahem 210 N. Poslední novinkou jsou pak turbovrtulové a turbohřídelové motory s výkonem až 180 kW. Zástavbu motoru TP 100 do sportovního letounu Cessna si mohli návštěvníci prohlédnout ve venkovní statické expozici.
Pohonné jednotky
Letecké motory byly, jak už ostatně jsme naznačili, jedním z hlavních a nejzajímavějších témat letošní výstavy. Na scénu se vrací Wankelův motor nabízející především bezkonkurenční poměr hmotnosti k výkonu. Zatím zřejmě nejpropracovanější letecké „wankely“ bylo možné najít v expozici německé společnosti Geiger Präzision GmbH. Nebyly však jediné.
Hypstair, společný projekt Siemensu a slovinského Pipistrelu.Hlavní pozornost na sebe poměrně po právu strhávaly
elektrické a hybridní pohonné jednotky. Velmi silně se na tomto
poli angažuje především německý koncern Siemens. Ve
Friedrichshafenu představil projekt Hypstair, na kterém
spolupracuje společně se slovinským výrobcem letadel Pipistrel.
Společnost Eurosport Aircraft pak představila další hybridní
projekt, nazvaný Crossover, který rovněž využívá motoru Rotax a
baterií k pohonu dvou elektromotorů v tlačném uspořádání.
Dalším zajímavým projektem pocházejícím od vývojářů Siemensu byl akrobatický letoun Extra 330 vybavený brushless DC motorem o výkonu 260 kW (zhruba 350 HP) a gigantickým bateriovým packem mezi konvenční motorovou přepážkou a elektrickým motorem. Všem těmto zajímavým konceptů se budeme v nadcházejících měsících bezpochyby věnovat blíže, tak jak budou známy další podrobnosti.
Aero Friedrichshafen z ptačí perspektivy.
Letošní Aero ve Friedrichshafenu nabídlo ještě mnohem více. Konečně jsme si mohli prohlédnout sériový Honda Jet, jehož dodávky evropským zákazníkům právě začínají, nebo nejnovější turbínový TBM 930 společnosti DAHER Airplanes. Není v možnostech jednoho článku věnovat se všemu zajímavému, ale k těm nejzajímavějším tématům se budeme v následujících měsících ještě vracet. Ostatně máme na to téměř rok - další ročník Aera zavítá na břeh Bodamského jezera ve dnech 5. až 8. dubna 2017.
Michal Beran
Foto Michal Beran, Jan Dvořák, Aero.de
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »