1.5.2016
Poprvé v rámci pravidelné linky Dubaj-Praha přistál v neděli 1. května 2016 odpoledne na Letišti Václava Havla největší dopravní letoun světa, Airbus A380 společnosti Emirates Airlines. Na dráhu 12/30 ho posadil po čtyřech a půl hodinách letu z Dubaje jeho český kapitán David Hecl.
Pro Davida Hecla měl přílet speciální nádech. Byť vanul poměrně silný boční vítr a musel tudíž vést letoun při přiblížení mírně mimo osu, byl spokojen: „Přistávalo se mi tu dnes skvěle. I když trošičku nervózní jsem byl, protože to bylo moje první přistání na ruzyňském letišti po dlouhých sedmi letech. Navíc poprvé v roli kapitána A380 Emirates, a ještě na jeho prvním letu na lince do Prahy,“ svěřil se Flying Revue.
A380 poprvé na pravidelné lince v Praze
Obří Airbus si český pilot velice pochvaluje. Podle něj je pohodlný pro posádku i cestující, snadno se pilotuje. „To letadlo je skvělé. Na to, jak je velké, jakou má hmotnost a setrvačnost, připomíná mi přesto jeho řízení třeba létání s A319. Člověk vůbec nemá pocit, že by letěl s něčím tak velkým, jako je A380,“ dodal.
David Hecl v neděli přivezl mimo jiné i viceprezidenta Emirates pro Evropu a Rusko Thierry Aucoca. Ten při oslavě inauguračního letu v Praze prozradil, že ruzyňské letiště je teprve šestnáctým letištěm v Evropě, kam Emirates s A380 pravidelně létají. Linku Praha-Dubaj dosud obsluhoval Boeing B 777-300ER, který přepravil mezi oběma městy už milion sto tisíc cestujících. „Věřím, že A380 to ještě změní – díky jeho nasazení dochází k navýšení sedačkové kapacity o 44 procent,“ doplnil ho předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.
Slavnostní zahájení nasazení A380 na lince Dubaj-Praha. Zleva ředitel Emirates ČR Bořivoj Trejbal, viceprezident Emirates pro Evropu a Rusko Thierry Aucoc a předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř. Asistují letušky Emirates.
Ten také při slavnostním příletu prozradil další záměr. „Jak jsem řekl Thierrymu hned po příletu, máme další sen. Praha by neměla být jen finální destinací. Myslíme si, že letiště má na to, aby tři sta osmdesátka přiletěla do Prahy z Dubaje a letěla dál, například do Chicaga,“ řekl.
Ředitel Emirates ČR Bořivoj Trejbal na to pro Flying Revue reagoval mírně zdrženlivě: „Mně osobně by se to líbilo, ale řekněme to tak: počet letadel, který máme v současné době k dispozici a plány, které s těmi letadly máme, si v současné době vzájemně odpovídají. Takže do budoucna se to stát může, ale v tuhle chvíli nic konkrétního v ruce nemáme.“
A380 po prvním příletu na lince Dubaj-Praha na stojánce. Ještě dnes se vrací zpět do Dubaje.
Letadlo, které Emirates na linku nasadila, umožňuje v dané konfiguraci pojmout na palubu 519 pasažérů, z toho 429 jich může letět v economy class na hlavní palubě. Na horní palubě pak je k dispozici 76 míst v bussines class a 14 v první třídě.
Horní paluba patří luxusu v oblacích, i economy class ale nabídne vcelku pohodlné sezení (i člověk vyššího vzrůstu si může za letu natáhnout nohy) či zábavní systém Ice s digitálními širokoúhlými obrazovkami. V něm lze volit z 2500 kanálů s filmy, TV programy, hudbou a podcasty.
Sedadla v bussines class jsou plně polohovatelná.
Po celou dobu letu mohou cestující ve všech třídách užívat bezplatné wi-fi připojení k internetu. Kapitán Hecl pak doporučuje koupit si v ekonomické třídě letenku k okénku: „Nejvíc místa je díky designu letadla překvapivě tam,“ směje se.
V bussines třídě má každý z 76 pasažérů vcelku slušnou dávku soukromí na kompletně polohovatelném sedadle. Cestující v první třídě mají ve svých boxech k dispozici regulérní stůl s jídelním servisem či sice stísněné, leč na odpočinek za letu docela postačující lůžko, přičemž před ulehnutím se mohou i osprchovat. Komu se odpočívat nechce, může se během letu zabavit v palubním salonku s barem.
Letadlo je také velmi tiché, a to jak uvnitř, tak i pro okolí. Přistání bylo - pravda, i díky větru, který zvuk odnášel za letoun - takřka nehlučné. Až když nás letoun minul, ozval se zpožděním zvuk motorů, i tak byl ale výrazně slabší než u letadel, která startovala nebo přistávala na stejné dráze před A380. Uvnitř kabiny je pak podle kapitána Hecla víceméně ticho.
Aby tak velké letadlo jako Airbus A380 a další letadla kategorie F v Praze mohla pravidelně přistávat, investovalo letiště do úprav 150 milionů korun. „Museli jsme připravit most, který může obsluhovat letadlo této velikosti, a upravit pojezdové dráhy, především zatáčky na nich,“ vysvětlil Václav Řehoř z Aeroholdingu. V současnosti si musí letadlo, které díky svému rozpětí křídel spadá do nejvyšší kategorie F, v zatáčce nadjet, proto je třeba zpevněnou část drah v těchto místech rozšířit. Důležité je také umístění stojánky tak, aby záď letadla nezasahovala do dráhy ostatních letadel při pojíždění po ploše.
Vodní slavobrána při prvním příletu A380 na lince Dubaj-PrahaPražské letiště si od nasazení A380 slibuje i další navýšení
počtu odbavených cestujících. Rekordních loňských 12 milionů chtějí
letos ještě o milion zvýšit. „Spádová oblast letiště je 8 milionů
lidí a sahá až do Polska a Německa. Po dostavění dálnice D8 do
Drážďan chceme proto lákat cestující z této části Německa, aby
dojeli autem pohodlně do Prahy a odsud už bez dalšího přestupování
letěli s A380 dál do světa,“ uvažuje nahlas šéf Českého
Aeroholdingu Václav Řehoř.
Text, foto, video: Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »