21.12.2014
Moc dobře si vzpomínám na dobu, kdy mi bylo nějakých 12 let, a já stavěl čtvrtkového Mitchella v markingu gen. Doolitlea. V té době jsem v okolí hosínského letiště pozoroval Blaníky a tiše záviděl klukům, kteří kroužili v termických komínech.
Slítnout si tak s Blaníčkem… to by bylo! Pak si postavit do vitrínky „svého“, kterého jsem byť jen na chvilku mohl kočírovat. O ničem víc jsem si vůbec netroufl snít. Uplynulo 25 let a mně se splnilo něco, o čem si bujná fantazie toho kluka netroufla tehdy ani snít. Dávám do vitrínky Mitchella, ale ne Jimmiho Doolitlea, ale „svého“…
Horký letní den, a z letiště Salcburk startuje MD 90. Já si připadám jako kosmonaut v Shuttle Busu, jemuž do startu s raketoplánem zbývají už jen desítky minut. Koukám z okna malého autobusu, který přijel, aby mne dovezl na start. Sice ne s raketoplánem, ale s pro mne úplně srovnatelným leteckým prostředkem. Mám se zúčastnit letu s B25J Mitchellem! Minibus odbočuje do prostoru hangáru 7. Tady má domov asi deset historických letadel ve více než vzorně restaurovaném stavu. T 28 Trojan ještě létá, ale již příští rok se počítá s jeho odstavením a kompletní, novou renovací. Grumann G 44 Widgeon – tato amfibie, jediná v Evropě, ještě neví, že jí zbývá již jen rok aktivního leteckého života. Ještě netuší, že za pár měsíců už bude navždy odpočívat na dně italského jezera. Sigi Angerer, tenhle obrovský nadšenec letectví, zavádí do letky s býkem na přídi prvního ze čtyř Alfa Jetů, a renovace unikátu zvaného DC 6 teprve začíná… Já ale dnes merčím po úplně jiném raritním kousku, po B-25 výrobního čísla 44–89893. Má datum narození ještě za války, ale moc si aktivní služby v původním provedení neužil. Vykonal vlastně jen pár letů, aby byl následně přestavěn na elektronickou zkušebnu ETB-25K a převelen k 66. AFB. Po čase přišla další přestavba, tentokrát na cvičnou TB-25 J. Vyřazení z aktivní služby přišlo až v roce 1958. Následně byl uskladněn na základně Davis Montan. Jeho první civilní služba z něj udělala fire bomber, a pod trup dostal nádrž na 1200 galonů. V roce 1967 se ho konečně ujali fandové warbirdů a přestavěli jej do téměř původní válečné podoby. Na příď mu namalovali fiktivní nose art „Firefox Ghost“. Takto působil na řadě leteckých show po celých Spojených státech. Až v roce 1997 rozšiřuje dvojici evropských Mitchelů na roj a stává se právoplatným členem exkluzivní skupiny Red Bull. Mizí horní střeliště, zadní je poupraveno, a řady změn se dostává interiéru. V této podobě již tohoto blyštivého válečného ptáka známe i z českých air show…
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »