23. srpna 1954: První let prototypu Lockheedu Hercules

5.9.2021

Jeden ze dvou prototypů čtyřmotorového transportního letounu Lockheed YC-130 Hercules (53-3397) provedl první let tohoto typu z letiště v kalifornském Burbanku.

Cílem letu se stala letecká vojenská základna Edwards AFB. Stále trvající příběh jednoho z nejúspěšnějších transportních letounů historie započal.

Lockheed YC-130 (53-3397) (Foto: Lockheed Martin)
Lockheed YC-130 (53-3397) (Foto: Lockheed Martin)

Posádku historického letu tvořili testovací piloti Stanley Beltz a Roy Wimmer, které doplňovali letoví inženýři Jack G. Real (budoucí viceprezident společnosti Lockheed) a Dick Stanton. Let z terminálu společnosti Lockheed na letišti v Burbanku trval do přistání na Edwards AFB jednu hodinu a jednu minutu.

Prototyp YC-130 vzlétá z Burbanku ke svému prvnímu letu (Foto: Lockheed Martin)
Prototyp YC-130 vzlétá z Burbanku ke svému prvnímu letu (Foto: Lockheed Martin)

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Popud ke vzniku zcela nového transportního letounu daly zkušenosti z války v Koreji, které ukázaly, že pístové transportní stroje, jejichž parametry byly uspokojivé za doby druhé světové války, již neodpovídají současným požadavkům. V únoru 1951 proto velení USAF zaslalo leteckým výrobcům zadání na nový taktický transportní letoun, který měl tvořit do budoucna páteř transportních jednotek amerického letectva.

Lockheed YC-130 (53-3397) na ploše Edwardsovy vojenské letecké základny (Foto: USAF)
Lockheed YC-130 (53-3397) na ploše Edwardsovy vojenské letecké základny (Foto: USAF)

Společnost Lockheed odpověděla projektem L-206, který vznikl v konstrukční skupině vedené Willisem Hawkinsem. Traduje se, že když zprávu k projektu L-206 viděl poprvé slavný Kelly Johnson, který absolutně neměl zájem o pomalé a neozbrojené letouny, řekl v první reakci tehdejšímu šéfkonstruktérovi Lockheedu Hallu Hibbardovi: „Jestli se pod to podepíšeš, pošleš Lockheed ke dnu.“ Hibbard s Johnsonem však naštěstí projekt následně podrobně prostudovali a dali mu zelenou. Lockheed s ním následně 2. července 1951 armádní kontrakt získal.

Lockheed YC-130 (53-3397) během prvního letu dne 23. srpna 1954 (Foto: Lockheed Martin)
Lockheed YC-130 (53-3397) během prvního letu dne 23. srpna 1954 (Foto: Lockheed Martin)

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Letoun 53-3397 byl ve skutečnosti druhým z postavených prototypů, ale prvním, který se dostal do vzduchu a jeho historickému přeletu na Edwars AFB byl na palubě doprovodného stroje Lockheed P2V Neptune přítomen i sám Kelly Johnson.

Sériová výroba první verze C-130A se rozběhla ve výrobním závodu Lockheedu ve městě Marietta ve státě Georgia, kde bylo v následujících desetiletích vyrobeno přes 2300 letounů C-130 různých verzí.

Zatím poslední sériová verze Herculesu, C-130J, zde ve zbarvení Národní letecké gardy státu Maryland
Zatím poslední sériová verze Herculesu, C-130J, zde ve zbarvení Národní letecké gardy státu Maryland

První sériová verze C-130A používala motory Allison T56-A-1A s třílistými vrtulemi a Hercules s nimi dosahoval cestovní rychlosti 530 km/h a maximální rychlosti 604 km/h (ve výšce 7376 metrů). Dolet s užitečným zatížením 15 875 kg byl 3398 kilometrů.

Do dnešních dnů vzniklo přes 40 verzí Lockheedu C-130, jak vojenských, tak i civilních, přičemž dodnes slouží celá řada z nich v civilní i vojenské sféře po celém světě. 

 

Autor: Michal Beran

michal.beran@flying-revue.cz

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > 23. srpna 1954: První let prototypu Lockheedu Hercules
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »