4.3.2019
Flying Revue 2/2019 Na HAI Expo 2018 v Las Vegas představil Robinson Helicopter poslední evoluci vrtulníku R66 Turbine. Nyní je dostupný s nejnovější dotykovou avionikou od Garminu, stabilizačním systémem a autopilotem Genesys HeliSAS, rádiovýškoměrem, možností cargo háku a s mnoha dalšími možnostmi výbavy. Podívejme se tedy, co je nového.
První vrtulník Robinson R66 Turbine byl certifikován v roce 2010. V roce 2012 byla představena policejní verze R66 Police Helicopter, v roce 2014 verze s vystřelovacími plováky R66 Turbine Marine a ve stejném roce byl představen také R66 Newscopter.
R66 je jednomotorový lehký pětimístný vrtulník s dvoulistým hlavním rotorem, vyrovnávacím tlačným rotorem a ližinovým podvozkem. Je osazen motorem Rolls-Royce RR300, který byl speciálně vyvinut pro tento vrtulník. Má dolet 650 km (s přídavnou nádrží v zavazadlovém prostoru až 930 km) s cestovní rychlostí cca 220 km/h.
Zajímavostí je, že prázdný váží pouze 581 kg a je lehčí než jeho menší „pístový“ bratr R44. Díky tomu je možné do velkého zavazadlového prostoru naložit až 136 kg nákladu. S plnými nádržemi „zbývá“ na pilota, pasažéry a bagáž až 420 kg. Na příkladu „standardní“ pětičlenné rodiny – dva dospělí a tři děti 18, 14 a 7 let – pak při plných nádržích zbývá úžasných 100 kg nákladu do maximální vzletové hmotnosti.
Nisa Air, dealer vrtulníků Robinson Helicopter pro Českou republiku, na konci roku 2018 začal tuto nejnovější verzi R66 Turbine provozovat na značkách OK-MLD. Vrtulník OK-MLD je vybaven dotykovým glass cockpitem od Garmin – Garmin GTN750 a Garmin G500H TXi včetně „Helicopter Syntetic Vision“ – stabilizačním systémem a autopilotem Genesys HeliSAS, klimatizací a také další novinkou, vyhřívanými sedačkami.Tento stroj je již čtvrtým vrtulníkem R66 Turbine dovezeným společností NisaAir a již brzy dostane na našem nebi nového sourozence podobě dalšího R66 Turbine.
Text: Jiří Svoboda
Foto: archiv NisaAir, Robinson Helicopter
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »