24.6.2020
Legendární Lockheed L-1011 Tristar
Akční záběr Tristaru společnosti ATA
Ačkoliv nepatřil nikdy k masově vyráběným typům dopravních
letadel, Lockheedův Tristar přesto sloužil u mnoha leteckých
společností. Ve své době navíc patřil i k typům, které navštěvovaly
pražské letiště v Ruzyni. Létala s ním rovněž řada pilotů původem z
naší země a tak se pojďme podívat na jeho zajímavou
historii.
Lockheed Tristar společnosti ATA v Praze
Ve druhé polovině ledna 1966 začala firma Lockheed
dlouhé rozhovory se zástupci leteckých společností (převážně
amerických), jaké typy letounů budou pro různé linky ve výhledu
potřebovat. Nejčastěji se objevoval požadavek na letoun se dvojicí
moderních proudových motorů. Avšak během dubna stejného roku
letecká společnost American Airlines poptala letoun s velmi
prostorným trupem s dvojicí motorů. Poměrně brzy poté svůj
požadavek upřesnila na tři motory, protože ty budou třeba pro
bezproblémový vzlet s plně obsazeným letadlem včetně nákladu. Jako
typickou linku společnost uváděla Chicago – Los Angeles, tedy
klasicky napříč USA. Navíc v případě závady na jednom motoru letoun
může na opravu v pohodě přelétnout na zbývající dva. Již od
počátku měl budoucí Tristar firmy Lockheed silnou konkurenci ve
firmě Douglas, v jejich třímotorovém DC-10. A jak se dalo
předpokládat, konkurenti se rvali o zákazníky po celém
světě.
Pacific Southwest Airlines L-1011 N1079
Příď Tristaru Delty ve Frankfurtu nad Mohanem | Smutný konec jednoho Tristaru německé LTU |
Motory jádrem sporu
Klíčovým momentem v projektu Tristar se staly motory. Lockheed dal přednost britské firmě Rolls-Royce a jejich modelu RB.211-22B s tahem 187 kN. Na tehdejší dobu to byly moderní dvouproudové motory se zvýšeným tahem a vyšší životností mezi opravami. Pro Lockheed to mimo jiné znamenalo oproti DC-10 velkou výhodu na anglickém trhu s dopravními letouny. Některé aerolinie sice prosazovaly spíše domácí motory General Electric CF6 nebo Pratt & Whitney JT9D, avšak výrobce byl jiného názoru. Už začátkem června 1968 se začalo pracovat na konstrukci Tristaru, v polovině března 1969 začala stavba prvního prototypu letounu. Během září 1970 byl stroj hotov a vcelku bez problémů prošel všemi pozemními testy. První vzlet se uskutečnil 16. listopadu 1970. Zkušební posádka ve složení kapitán H. B. Dees, druhý pilot R. C. Cokeley, palubní inženýr G. E. Fisher a zkušební technik R. C. Bray bezpečně vzlétla a první let potvrdil velmi dobrou ovladatelnost letounu v různých režimech letu.
Tristar British Airways v tradičních barvách | Tristar jménem Stargazer s raketou Pegasus XL |
Lockheed si již od samého začátku vzal skutečně velké
„sousto“ a neustále řešil spíše než techniku financování vývoje
nového letadla, které jej v určité fázi nakonec bezmála
zruinovalo.
Tristary létaly léta i v Portugalsku u TAP Air Portugal
Text: Lubor Obendrauf
Foto: archiv autora a Lockheed Martin
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 38-43 ve Flying Revue č. 4/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 25. června 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »