Bezpečnostní kontroly při létání se nám nemusí líbit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat

6.12.2017

Chytré létání 16   Jestli chcete létat, musíte prostě akceptovat bezpečnostní kontroly. Nejsou příjemné, jsou méně či více ponižující a někdy se zdají nesmyslné. Bez ohledu na to, co si myslíte, tu však bezpečnostní kontroly jsou a zůstanou, dokud se lidská populace nevylepší a terorismus nezmizí. 

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Situace se bohužel vyvíjí spíše obráceně, a tak se po každém novém pokusu o ohrožení letecké dopravy bezpečnostní postupy dále komplikují. Na www.1001crash.com můžete najít mj. statistiky ukazující počty teroristických akcí. Díky stále se zlepšujícímu bezpečnostnímu systému, který se stal integrální součástí letecké dopravy, je z těchto statistik vidět, že terorismus se v letecké dopravě daří úspěšně potlačovat. 

Příkladem byl i zmařený pokus o atentát na letadlo společnosti Northwest 25. prosince 2009, kdy se nigerijský mladík údajně napojený na organizaci Al Kajda pokusil vyhodit do povětří letadlo chvíli před přistáním. I přestože se mu to naštěstí nepodařilo (zřejmě hlavně kvůli vlastní chybě, a nikoliv vnějšímu zásahu), celý státní mechanismus USA včetně prezidenta Obamy začal problému bezpečnosti letadel věnovat opět plnou pozornost, a tak je nástup do letadla v USA nyní zase o něco složitější a nepříjemnější. Kvůli několika nezvladatelným jedincům tak musejí ročně více než dvě miliardy cestujících podstupovat složité, drahé a nepříjemné bezpečnostní prohlídky. 

Jak chytře létat?
”Flying

Přečtěte si také další díly seriálu Chytré létání.
Dočtete se v nich například o tom, jak vůbec funguje letecká linka nebo systém řízení letového provozu či jak je možné, že letadlo vlastně vůbec dokáže vzletět.

K první záměrné katastrofě letadla způsobené zřejmě výbuchem explosiv umístěných na palubě došlo v roce 1933 na letadle United Airlines letícím z Newarku v New Jersey do Oaklandu v Kalifornii. Na palubě zahynuli všichni členové posádky i cestující – celkem 7 osob. Je zajímavé, že bylo potřeba ještě dalších přibližně 35 let, muselo dojít k mnoha únosům a několika leteckým katastrofám, než se proti leteckému terorismu začalo koncem šedesátých let systematicky bojovat a než byly zavedeny prohlídky cestujících a jejich příručních zavazadel. Nebezpečí terorismu zaměřené proti letecké dopravě však stále roste, a tak se předpisy zpřísňují a zdokonaluje se také vybavení, které je používáno ke kontrolám. 

Dnešní situace z pohledu cestujícího vypadá tedy tak, že vlastně každý je potenciálně podezřelý ze snahy dopravit na palubu letadla nějaký nebezpečný předmět nebo látku. Seznam potenciálně nebezpečných předmětů a látek se neustále prodlužuje a jak asi víte, po odhalené přípravě série atentátů na letadla v Británii v roce 2006 zahrnuje i takové položky jako láhve s vodou. Protože se ale škála nápadů neustále se zdokonalujících teroristů rozšiřuje, je například v USA poskytnuta velká pravomoc v rozhodování již přímo bezpečnostním agentům, kteří mohou rozhodnout „dle vlastního uvážení“. To může samozřejmě vyvolat řadu nepříjemných překvapení, kdy se názor cestujícího a agenta bude lišit. 

Při bezpečnostních kontrolách doporučuji se chovat velmi disciplinovaně, celý proces nijak nezesměšňovat a s kontrolujícími agenty nepolemizovat. Snažte se jednoduše a rychle dělat, co od vás agenti žádají. Kdybyste začali na téma únosů či terorismu žertovat nebo bezpečnostním agentům v něčem bránit, pak by vás to mohlo v USA stát velkou pokutu a možná i vězení. Rozhodně byste ale nikam neodletěli, takže mlčte, poslouchejte a nedělejte ani grimasy. Už před příchodem ke kontrole si raději vyndejte mince z kapes, sundejte hodinky z ruky, vyndejte peněženku, sundejte opasek i kovové náramky a náhrdelníky a dejte si vše do svého příručního zavazadla. Nebudete se muset jednak nechat důkladně prohledávat, a jednak nic nezapomenete někde na místě bezpečnostní kontroly. Když začne kontrolní rám pípat a upozorňovat tak, že u sebe máte kov, a vy přitom už máte kapsy prázdné, jste bez pásku, náušnic i náramků, nepanikařte. Zamyslete se ještě, zda nemáte náhodou kovové klouby nebo jiné kostní náhražky či vylepšení, zda nemáte kovové vložky v botách, či případně, zda vaše boty nemají kovové vyztužení. Možností je prostě více a hned to neznamená, že vás kvůli tomu nepustí do letadla. 

Mohlo by vás zajímat
”Flying

Podívejte se do našeho katalogu leteckých dopravců. Vše podstatné o jednotlivých společnostech najdete zde.

Bezpečnostní kontroly mají být prováděny u každého cestujícího i jiných osob, které vstupují do střeženého prostoru letiště. Obvyklý průběh je takový, že ve speciálním rentgenovém tunelu s pohyblivým pásem jsou kontrolována příruční zavazadla, kabáty, počítače nebo saka. Lidé pak procházejí magnetickými rámem, který identifikuje, zda u sebe nemají kovové předměty. Pokud se rámu nelíbíte a začne se zvukově ozývat, budete podrobeni osobní kontrole. Podobně je tomu u příručních zavazadel – jakmile se obsluze kontrolního zařízení na obsahu vaší tašky nebo kapes saka něco nelíbí, prověří jeho obsah ručně. Je samozřejmé, že se často stává, že cestující u sebe mají něco, co vzbudí pozornost, nebo co je zakázáno s sebou na palubu letadla brát. Seznam věcí, které se nesmějí z důvodů bezpečnosti brát na palubu, není vytvářen leteckou společností, ale státními orgány, tzn. je platný pro všechny letecké společnosti a jejich cestující v určité zemi bez výjimky. Bezpečnostní opatření mají také zpravidla mezinárodní platnost, takže například ve všech zemích EU platí stejná pravidla. Když necestujete často, je dobré se před cestou podívat na aktuální přehled zakázaných předmětů a látek. Dobře zpracovaný seznam v českém jazyce najdete například na www.csa.cz, ale určitě také na stránkách letecké společnosti, se kterou se chystáte letět. 

Určitě je každému jasné, že si nesmí brát na palubu pistole, třaskaviny nebo nože, ale někomu může unikat, proč si nesmí vzít vodu nebo proč se musí zout. Důvodem pro zákaz tekutin přinesených zvenčí na letiště je skutečnost, že série atentátů připravovaných v Británii v roce 2006 byla chystána tak, že každý ze skupiny atentátníků měl v láhvi jakousi tekutou látku. Jejich smícháním se dala vytvořit tekutá třaskavina, která měla letadlo vyhodit do vzduchu. Teroristé sami se smrti nebáli, protože měli po atentátu svými ideologickými šéfy zajištěn vstup do království nebeského. Hlavním atentátníkem měla být dokonce mladá maminka s děťátkem, jehož lahvička neobsahovala mléko, ale právě součást výbušné tekutiny. Maminka se smrti také nebála, neboť i pro ni a pro její děťátko platila šéfem slíbená odměna v podobně blaženého posmrtného života. O něco málo později byl na letu mezi Francií a USA na letu AA 63 zneškodněn muž, který měl v podrážkách svých bot umístěnou trhavinu, kterou chtěl zapálit, ale naštěstí se na něj stačili vrhnout spolucestující i palubní průvodčí, a nic se díky tomu nestalo. Proto dnes nesmíte mít s sebou tekutiny a v USA musíte rutinně nechat prověřit i své boty. Pokud ale máte vysoké podrážky, buďte připraveni, že si boty budete muset zout i na letištích mimo USA. 

Série a seriály
”fr_int”

Navštivte i ostatní seriály Flying Revue. Povídání s českými leteckými legendami, Pilotní tipy, Chytré létání a další.

Při odbavení na lety některých leteckých společností, např. při odletech do USA nebo na linkách izraelské společnosti El-Al, procházejí cestující standardizovaným pohovorem, jehož cílem je zjistit, že v zavazadlech není nic, co by tam nemělo být, a že nemáte v plánu nic nekalého. Dotazy bezpečnostních agentů se obvykle zaměřují na to, zda jste si zavazadla balili sami a zda do nich nemohl nikdo nic nepozorovaně vložit, či zda vás někdo nepožádal, abyste mu něco vzali s sebou. Asi naprostá většina cestujících odpovídá na tyto otázky záporně. Je ale dobré na ně myslet při vlastním balení. 

Aby toho nebylo málo, zavádí se postupně také rentgenování a fyzická kontrola i odbavených zavazadel. V USA se kontrolují a rentgenují všechna odbavená zavazadla, a jestliže se něco bezpečnostním agentům nelíbí, kufr otevřou a vše si prohlédnou. Je to poměrně silný zásah do soukromí, protože u této prohlídky nejste přítomni, ale právní předpisy přijaté v USA po 11. září 2001 to prostě umožňují. Při odletech z amerických letišť nemá proto cenu si nechávat zabalit své zavazadlo do plastikové fólie. Dárky je lepší hezky zabalit až po příletu, protože jejich obal není proti zničení bezpečnostním agentem imunní ani v odbaveném, ani příručním zavazadle. Vzhledem k tomu, že některé trhaviny je složité najít běžnými detektory, používají bezpečnostní kontroly často také speciálně cvičené psy, kteří očichávají zavazadla i cestující. 

V kostce  

  • S bezpečnostními agenty provádějícími bezpečnostní prohlídky nikdy nežertujte.
  • Počítejte s tím, že u bezpečnostních kontrol může být fronta, a vy budete na odbavení potřebovat více času.
  • Na bezpečnostní kontrolu myslete už při balení zavazadel.
  • Počítače a jinou elektroniku mějte, pokud možno, v provozuschopném stavu. 

 

Nejnovějším hitem v oblasti bezpečnostních kontrol jsou tzv. svlékací skenery, které prokouknou vaše oblečení a najdou vše, co máte u sebe i v sobě. Řada cestujících se obává možného voyerismu bezpečnostního personálu a ztráty soukromí vůbec. V Česku je svlékací skener navíc oficiálně považován za nebezpečný kvůli rádiovému záření. Dá se ale očekávat, že dříve či později bude zaveden do praktického života. Proti kritice zásahu do soukromí je používán argument, že svlékací skenery budou dobrovolné a v případě, že jimi někdo nebude chtít projít, bude moci využít klasickou prohlídku. V praxi se pak dá ale samozřejmě očekávat, že odhodlání skalních odpůrců bude lehce lámáno a testováno dvouhodinovou frontou na klasickou prohlídku oproti dvěma minutám čekání na svlékací skener…. 

Vše o letecké dopravě
”Flying

Letadla, dopravci, rádce cestujícího aneb Vše co vás zajímá o létání, najdete v naší sekci Letecká doprava.

Velmi zajímavá je také změna v doporučení, jak se chovat při únosu. Zatímco do 11. září 2001 bylo všeobecné doporučení cestujícím zůstat v klidu a únosce nedráždit ani jim neodporovat, od útoku na newyorská dvojčata jsou cestující pobízeni ke snaze únosce zneškodnit. Změněná strategie se již také projevila na reakcích cestujících v nejméně dvou známých případech. Jedním byl let společnosti American Airlines číslo 63 v prosinci 2001, kdy byl zneškodněn onen muž s výbušninou v botách, a druhým již také zmíněný let 253 společnosti Northwest z Amsterdamu do Detroitu v prosinci 2009, po kterém byla v USA alespoň dočasně zavedena ještě jedna bezpečnostní kontrola těsně před nástupem do letadla. Kanadská vláda v reakci na tento případ zakázala většinu palubních zavazadel. Třetím pak byl katarský diplomat, který si šel v dubnu 2010 na palubě letadla tajně zakouřit na záchod. Vzhledem k podezření, že zapaluje rozbušku bomby, byl posádkou zneškodněn, svázán a letadlo společnosti United pak doprovázely až do přistání dvě stíhačky F-16. 

Bezpečnostní kontroly představují často velké zdržení. Je třeba počítat s tím, že zejména při přestupech v době špičky budete k přestupu potřebovat více času, než je povolené minimum. Sami můžete aspoň trochu zrychlit celý proces. Myslete již při balení na to, abyste nevzbudili zbytečný zájem bezpečnostních agentů. Pozor na dráty, elektronické přístroje dávejte vedle sebe, a ne na sebe.Takébabička, která si vezme dlouhé ocelové pletací dráty a dá si je do své cestovní tašky, je pro bezpečnostní agenty okamžitě podezřelá a budou jí svou pozornost věnovat mnohem déle, než když pletací dráty mít nebude, budou kratší nebo budou z nekovového materiálu. Vyplatí se znát přístupový kód do jakéhokoliv počítače, který vezete, protože bezpečnostní agenty může zajímat, zda je počítač opravdu funkční a zda do něj nikdo nezasahoval. 

Při bezpečnostní kontrole v tranzitní hale frankfurtského letiště jsem nebyl schopen na vyžádání zapnout svůj laptop. Po chvíli nervování jsem zjistil, že má vybitou baterii. V klasickém ranním odjezdovém shonu jsem ale také zapomněl v hotelu napáječ. Připadal jsem si přihlouple, a nevěděl jak německé agenty přesvědčit, že nemám špatné úmysly. Nakonec mě to stálo drahocenných 20 minut u speciální kontroly na zařízení, které analyzovalo vzduch nasávaný z mého počítače. 

Bezpečnostní kontroly jsou tedy stále sofistikovanější, ale ani teroristé nezahálejí a vymýšlejí stále nové způsoby, jak se prosadit. Cestující jsou dnes prověřováni již v době nákupu letenky. Existují totiž seznamy osob podezřelých z terorismu a takovéto osoby si buď nemohou letenku na své jméno koupit, nebo jsou automaticky zadrženy při odbavení na svůj plánovaný let. Přinejmenším jim je bezpečnostní kontrolou věnována mnohem větší pozornost než ostatním cestujícím.

-fr- 

Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek. 
  

logo_fr_transp.jpg

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpgb752_titulní_icelandair.jpgzahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016_2.jpg

Flying Revue > Pro cestující > Chytré létání > Bezpečnostní kontroly při létání se nám nemusí líbit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat
Loading...

Chytré létání

Stránkování

<1 2 3
 
 
  • Bezpečnostní kontroly při létání se nám nemusí líbit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat
    Bezpečnostní kontroly při létání se nám nemusí líbit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat
Loading...

Chytré létání

Stránkování

<1 2 3
 
 
  • Bezpečnostní kontroly při létání se nám nemusí líbit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat
    Bezpečnostní kontroly při létání se nám nemusí líbit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »