16.3.2018
Osobnosti českého letectví a kosmonautiky za rok 2017 Deset osobností a tři kolektivy z oblasti letectví a kosmonautiky ocenili v pátek 16. března 2018 v prostorách Poslanecké sněmovny ČR poslanci z Podvýboru pro letectví, inovace a kosmonautiku. Ocenění za rok 2017 obdrželi letečtí novináři, piloti, vývojáři nebo třeba letištní sokolník.
Ocenění osobnostem předali v Sále státních aktů PSP ČR poslanci v čele s předsedou Podvýboru pro letecví, inovace a kosmonautiku Petrem Dolínkem společně s hosteskami ČSA, partnerem bylo i Řízení letového provozu. Letošní ceremoniál byl jubilejní, ceny leteckým osobnostem se dnes předávaly již podesáté. Slavnostního aktu se zúčastnili například ředitel Úřadu pro civilní letectví Josef Rada, ředitel podniku Řízení letového provozu Jan Klas, prezident Aeroklubu ČR Vladimír Machula, Miloš Kvapil z Czech Aviation Training Centre, někdejší kandidát na kosmonauta Oldřich Pelčák a další významné osobnosti z oblasti letectví.
» Seznam oceněných » O oceněných podrobněji
Skleněné plastiky pro oceněné osobnosti v letectví za rok 2017. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Prvním dekorovaným byl letecký publicista a propagátor letectví František Kučera. Pro Flying Revue poté uvedl:
"Letectví u nás zažívalo dříve obrovský obdiv a respekt. Dnes veřejnost letectví vnímá hlavně zpoza černé kroniky, a to je velmi smutné. Přitom se můžeme i v současnosti právem chlubit mnoha a mnoha úspěchy, a nejen ve sportovním letectví. Můžeme bez uzardění říci, že čeští piloti jsou ozdobou leteckých společností, můžeme se pyšnit třeba tím, jak velké uznání na evropské úrovni si získal například dnes rovněž oceněný Jan Marek, který vypracoval metodiku ochrany letišť prostřednictvím dravých ptáků... A tak bych mohl pokračovat dále."
Většina oceněných nezapomněla na své kolegy. "Cena mě velmi potěšila, ale beru ji jako ocenění celého týmu kolem mě, bez nich bych svou práci nemohl dobře dělat," dalo by se shrnout jejich sdělení do jedné věty.
František KUČERA za dlouhodobou veřejnou angažovanost v čs. letectví, dokumentární a publicistickou činnost a za propagaci letectví mezi školní mládeží.
Josef LEHANKA za obětavou práci dopravního pilota, zejména za jeho činnost ve funkcích instruktora a inspektora výkonných letců ČSA.
Jan MAREK za zavedení a provozování celosvětově uznávané centrály biologické ochrany letiště Václava Havla sokolnicky vedenými dravci, laserovými i bioakustickými prostředky a za osvětovou a propagační činnost.
Václav MATOUŠEK za celoživotní práci ve vývoji čs. letadel a v řídících funkcích českého leteckého průmyslu.
Jiří REČEK za činnost v českém kosmickém průmyslu, zejména za práci hlavního konstruktéra unikátní automatické skenovací plošiny „ASP-G“, která byla základem úspěchu mezinárodních sond „VEGA“ a též využita v konstrukci dalších družic země.
František SRNEC za dlouholetou činnost zalétávacího a zkušebního pilota a za podíl na vývoji zemědělského letounu Z- 37 a dopravního L- 410 a za propagaci československého leteckého průmyslu v zahraničí.
Jaroslav VLASÁK za obětavou a úspěšnou práci v oboru řízení letového provozu ve vrcholových funkcích Řízení letového provozu ČR, s.p. a v projektových týmech pro přechod do nového Národního integrovaného střediska řízení letového provozu v Jenči.
Jiří VOBOŘIL za obětavou práci dopravního pilota, zejména za jeho činnost ve funkcích instruktora a inspektora dopravních letadel.
Jiří VYCHOPEŇ za dlouhodobou konstruktérskou činnost v podnicích „Let“ a „Aerotechnik“ a za podíl na konstrukcích a výrobě exportně úspěšných čs. letadel.
Jaroslav ZVĚŘINA za úspěšnou koordinaci českých a zahraničních vědeckovýzkumných projektů, za zavádění speciálních technologií a konstrukcí dle standardů světových výrobců letadel, včetně vysokoškolské pedagogické činnosti a propagaci letectví.
Vladimír DÁNIEL a kolektiv VZLÚ, a.s., Letňany za úspěšnou práci na konstrukci první české technologické nanodružice VZLU SAT-1, vypuštěné 23. 6. 2017.
Petra Kolmann a kolektiv časopisu Aero Hobby za obětavou práci a publikační činnost zaměřenou na propagaci českého sportovního letectví.
Jiří KRAUS a kolektiv spolupracovníků Letiště Václava Havla za úspěšnou práci a koordinaci provozu při výstavbě a modernizaci infrastruktury letiště Václava Havla a přípravu projektů dalšího rozvoje tohoto letiště.
František KUČERA, původním povoláním kameraman, pracoval jako publicista v oblasti letectví a motorismu. V období normalizace po roce 1969 byl nucen publikovat pod jiným jménem. Založil a vedl časopis „AutoProfi“ a „AutoEXPERT“. Aktivně se podílí na činnosti řídícího výboru „Syndikátu novinářů ČR“ a od roku 2005 je předsedou „Klubu leteckých novinářů ČR“. Působil také jako rozhodčí v letecké akrobacii bezmotorových i motorových letadel a pracoval i jako PR manažer „Mistrovství Evropy v letecké akrobacii“. Více než dvacet let pořádá veřejné besedy se známými osobnostmi čs. letectví s názvem „Hovory pod vrtulí“. Je iniciátorem a organizátorem besed o letectví pro žáky základních škol. Publikuje v odborných časopisech a je popularizátorem letectví mezi školní mládeží.
Cpt. Josef LEHANKA byl vojenským pilotem až do roku 1960, kdy přešel k ČSA. Nejprve létal na typech Avia-14, Tu-104A a Tu-124. Od roku 1977 až do odchodu do penze létal na IL-62M, a to jako pilot instruktor i inspektor s oprávněním zalétávat tato letadla po ukončených prohlídkách. Jako dopravní pilot létal 31 let, provedl 11 507 vzletů a nalétal 18 972 hodin. Je autorem tří knih o rozvoji československého letectví a jeho podílu na celosvětovém rozvoji letectví.
Jan MAREK připravil a zavedl celosvětově uznávanou centrálu biologické ochrany Letiště Václava Havla Praha sokolnicky vedenými dravci, laserovými a bioakustickými prostředky. Nadále působí i v osvětové a publikační oblasti. Na letišti Praha v Ruzyni pracuje od ukončení studií až do současnosti a podílel se na chovu a výcviku dravců.
Ing. Václav MATOUŠEK pracoval nejprve ve Středočeských strojírnách, n.p., kde postupně zastával technické funkce ve výrobě, kontrole, technologii, konstrukci a vývoji letadel řady MiG-15 až MiG-21. Stal se ředitelem této firmy, která se přetransformovala do společnosti Letov - dnes Latecoere ČR. V průběhu funkce generálního ředitele zastával významné funkce v řídících orgánech dalších podniků leteckého průmyslu jako Let Kunovice, VZLÚ a Technometra Semily. Od roku 2005 se podílí na projektování, výrobě a údržbě letadlových vrtulí ve firmě Woodcomp Propelers, s.r.o., vyvážející své produkty do 55 zemí světa.
Ing. Jiří REČEK je hlavním konstruktérem unikátní automatické skenovací plošiny ASP-G, vyrobené v bývalé vývojové a provozní základně v Praze Běchovicích a v Astronomickém ústavu ČSAV. Plošina byla základem úspěchu letu mezinárodních sond VEGA při významném výzkumu Halleyovy komety v roce 1986. Později byla použita v modifikované podobě na stanici Saljut–7 a jako plošina ASP-G-M využita na modulu Kvant stanice Mir pro dálkový průzkum Země a astrofyzikální výzkumy. Plošiny ASP-G a ASP-G-M byly ve své době světově špičkovými výrobky s přesahem až do současnosti.
Cpt. František SRNEC byl dlouholetým zalétávacím a zkušebním pilotem, který se podílel na vývoji zemědělského letadla Zlín Z-37 Čmelák a dopravního letadla L-410 Turbolet. Významným způsobem se podílel na propagaci československého leteckého průmyslu v zahraničí, kde originálním způsobem předváděl jeho produkty a zapsal se do historie i několika ojedinělými dálkovými přelety s letadly čs. výroby.
Jaroslav VLASÁK pracoval na ruzyňském letišti nejprve jako řídící odbavovací plochy, posléze jako řídící letového provozu na přibližovacím stanovišti a na řídící věži. V roce 1989 se stal vedoucím tohoto stanoviště a v roce 1997 náměstkem ředitele Řízení letového provozu ČR, s.p., pro Středisko letových provozních služeb. Byl i vedoucím projektu výstavby nové řídící věže ruzyňského letiště. Podílel se i na řadě dalších projektů souvisejících s přesunem do Integrovaného střediska řízení letového provozu v Jenči. Svou profesní kariéru zakončil jako náměstek ředitele pro Sekci letových provozních služeb.
cpt. Ing. Jiří VOBOŘIL byl prvním přeškoleným kapitánem na letadlech typu Jak-40 a Tu-154 u Letecké správy FMV. Významně se podílel jako instruktor a inspektor na zavedení těchto typů v tehdejším Československu. Jako dlouholetý instruktor vycvičil řadu pilotů. Jeho celkový nálet přesáhl 1 500 hodin.
Ing. Jiří VYCHOPEŇ je absolventem oboru leteckého strojírenství na VUT Brno a oboru leteckého inženýrství na VAAZ Brno. Je konstruktérem, výpočtářem a statikem s dlouholetou praxí v oboru, sportovním pilotem a popularizátorem letectví. V Letu Kunovice se podílel na konstrukci typů L-410, L-610 a L-23. V Evektoru - Aerotechnik se podílel na konstrukci typů EV-55, EV 97 i dalších. Je členem „Technické komise“ Letecké amatérské asociace, kde má vysoký podíl v procesu certifikace ultralehkých letadel.
Ing. Jaroslav ZVĚŘINA absolvoval obor strojírenská technologie na ČVUT. Pracoval ve společnosti LETOV, kde prošel řadou funkcí včetně funkce technického náměstka. Je spoluautorem první sériové spolupráce s konsorciem AIRBUS ve východní Evropě. Řídil zavádění speciálních leteckých technologií podle standardů světových výrobců a jejich aplikaci ve výrobě dílů i finálních sestav různých typů dveří pro letouny výrobců AIRBUS, EMBRAER, DASSAULT a BOEING. Podílel se i na koordinaci řady vědecko-výzkumných projektů i na projekci a řízení výstavby nových výrobních hal. Přednáší na odborných středních školách i na ČVUT. Je sportovním letcem a autorem publikací o letectví.
Pod vedením Ing. Vladimíra Dániela PhD., byla vyřešena první česká technologická nanodružice VZLUSAT-1, která byla vyrobena ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu ve spolupráci s českými komerčními firmami a českými univerzitami. Na financování vývoje se podílela Technologická agentura České republiky v rámci programu Alfa. Na oběžnou dráhu byla tato družice vypuštěna 23.6.2017 v rámci mezinárodní mise QB50. Úspěšnou činností prokázala vysoké kvality zvoleného řešení a cenné unikátní experimentální ověření výrobků a komerčních technologií v mimořádně extrémních podmínkách kosmického letu po oběžné dráze kolem země.
Šéfredaktor Petr Kolmann je velmi obětavým nadšencem letectví a leteckého sportu. Od raného mládí sleduje vše co se týká letectví. Vypracoval se jako fotograf dokumentující vývoj našeho letectví a nelze ani nepřipomenout jeho výtvarnou činnost jako autora skvělých nákresů letadel, které se objevují nejen v odborných časopisech, ale i v odborných knihách s leteckou tématikou. Je tvořivým autorem mnoha textů nejen v časopise Aero Hobby. Spolu s celým kolektivem časopisu AeroHobby velmi zaujatě informují o veškerém dění v českém sportovním letectví a významně se podílejí na jeho propagaci. Časopis AeroHobby se tak řadí mezi špičková odborná periodika nejen v českých zemích.
Ing. Jiří KRAUS a kolektiv Letiště Praha, a.s., se rozhodující měrou zasloužili o intenzivní rozvoj letiště Václava Havla v posledních letech a o přípravu další infrastruktury odpovídající požadavkům letectví 21. století.
» Seznam oceněných » O oceněných podrobněji
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »