14.2.2019
Airbus A380 Je to jasné, královnou nebes zůstane už navždy Boeing 747. Jeho jediný konkurent A380 si dnes veřejně vyslechl svou labutí píseň, když Airbus oznámil, že jeho největší zákazník, společnost Emirates, snížil objem objednávek na A380 o 36 letadel. Airbus proto výrobu největšího dopravního letadla světa v roce 2021 ukončí.
Airbus A380. Velké naděje do něj vkládané se definitivně uzavřely. Zdroj: Airbus.com
Trend nahrazení čtyřmotorových dálkových letadel úspornějšími a modernějšími dvoumotorovými letouny jako A330, A350 či B777 a B787 je tedy definitivně vyjasněn. B747 na dopravní verzi B747-8 Intercontinental momentálně žádné objednávky nemá, Airbus konec výroby A380 zmínil tak trochu mimochodem ve zprávě o uzavření kontraktu - právě s Emirates - na 40 letadel A330-900 a na 30 letadel A350-900 v hodnotě 21,4 miliardy dolarů. Poněkud symbolické je, že u sdělení na webu Airbusu jsou jako ilustrační fotografie použity snímky A350 v livreji Emirates, nikoli A380.
» Přečtěte si také: Český pilot David Hecl přivezl Airbus A380 do Prahy poprvé na pravidelné lince
Rozhodnutí o ukončení výroby není překvapivé, spekulace o konci projektu evropského superjumba, jak se A380 také přezdívá, se objevovaly již několik měsíců. V červnu 2018 společnost Singapore Airlines vrátila dva pronajaté stroje německé investiční společnosti Dr. Peters Group, která se po marných pokusech o přepronájem rozhodla letadla rozprodat na díly. Následně Air France a Qatar Airways začaly A380 vyřazovat z flotily, australský Qantas pak před několika dny zrušil objednávku na osm letadel.
Takto Emirates oslavovali 10 let s A380 v srpnu 2018. Zdroj: Emirates YouTube Channel
Definitivní ránu pak největšímu dopravnímu letadlu světa zasadil v těchto dnech jeho největší odběratel, dubajský dopravce Emirates, když se s Airbusem dohodl na zrušení objednávky 39 strojů a místo 162 plánovaných letadel jich celkem odebere jen 123 výměnou za objednávku A350 a A330.
Přitom právě Emirates se staly před rokem zachráncem A380, když po několika měsících nejistoty potvrdily v lednu 2018 objednávku 36 letadel a zdálo se, že výroba typu bude zachována. Dneškem se situace redukcí původní objednávky zásadně změnila. Airbus tak do Dubaje dodá už jen 14 letadel a protože další závazné objednávky od jiného z dopravců nezískal, výrobu v roce 2021 ukončí.
Celkem tedy bude od roku 2005 do roku 2021 vyrobeno 274 letounů A380, v provozu jich je momentálně podle stavu dodávek na webu Airbusu k 31. lednu 2019 dvě stě třicet dva. A380 si u Airbusu objednalo od roku 2005 celkem 16 dopravců, přičemž v Evropě na tento typ dosáhli pouze tři: Air France, British Airways a Lufthansa. Pomineme-li Emirates, většina zákazníků operuje v jihovýchodní Asii a Pacifiku, v USA letoun neuspěl (více zde).
"Přes veškeré naše úsilí směrem k dalším leteckým společnostem musíme výrobu v roce 2021 ukončit," uvedl dnes generální ředitel společnosti Airbus Tom Enders a dodal: "Dnešní oznámení je pro nás i pro komunitu A380 po celém světě velmi bolestné. Mějme však na paměti, že A380 se budou toulat po obloze ještě mnoho let a Airbus bude samozřejmě všem operátorům po celou dobu poskytovat plnou podporu." Ukončení výroby s sebou nese zánik zhruba tří až tří a půl tisíc pracovních pozic, v Airbusu však věří, že se podaří pracovníky uplatnit při uspokojování zvýšeného zájmu o letouny A320neo, A330neo či A350.
Airbus A350-900 v livreji Emirates. Zdroj: Airbus.com
A380 poprvé vzlétl 27. dubna 2005 a na rozdíl od B747, který před několika dny oslavil padesát let od prvního vzletu, A380 si do kolonky počet let od prvního vzletu do ukončení výroby připíše pouze číslo 16. Zatímco A380 se výrobně vzato odebere za dva roky do historie, B747 se bude pravděpodobně na rozdíl od A380 vyrábět dál v cargo verzi. Podle ModernAirliners.com má v současné době 24 letounů 747-8F objednáno americký kurýrní dopravce UPS, jedno letadlo zamíří k ruskému dopravci Volga-Dněpr UK a čtyři stroje na Blízký Východ k zatím blíže nedefinovaným zákazníkům. Boeing na svém webu uvádí celkem 24 objednávek na 747-8 bez rozlišení verze, podle všeho se ale jedná pouze o cargo variantu 747-8 Frighter. Potvrdila se tak vize šéfkonstruktéra B747 Joe Suttera, že budoucnost letadla bude do značné míry závislá na nákladní verzi.
V době, kdy A380 byla pro Emirates hlavním marketingovým nástrojem, vznikl videoklip, v němž A380 doprovázeli za letu nad Dubají dva jetmani. Zdroj: Emirates YouTube Channel
Dobrá zpráva pro Airbus je, že ukončení projektu i neuskutečnění zrušených dodávek přežije. Společnost podle The Guardian nedávno oznámila za rok 2018 čistý zisk ve výši 3,1 miliard euro, což znamená 29% meziroční růst a současná poptávka po ostatních letadlech by měla ztrátu z projektu A380 ve výši 463 milionů eur pokrýt.
Jan Dvořák
Zdroj: Aerotime.aero, Arabianbusiness.com, Theguardian.com, Airbus.com, Modernairliners.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »