S ultralightem do Rakouska podle nových předpisů na vlastní kůži
28.6.2017
Calidus nabírá směr Dolní Rakousy. V pozadí Pavlovské vrchy nad Novomlýnskými nádržemi. Foto: Jindřich Ilem
Letiště Břeclav, tady náš let začíná. Toto je Vírník Calidus GyroMotion. Foto: Jindřich Ilem
Druhý do páru před startem z Břeclavi: Dynamic WT-9 OK-LEX. Foto: Jindřich Ilem
Oba pilotní protagonisté akce Stockerau, Jiří Pruša a Pavel Březina. Foto: Jindřich Ilem
Calidus čeká před startem z Břeclavi na pilota Pavla Březina a autora článku. Foto: Jindřich Ilem
Vírník po přeletu hranice mezi Českem a Rakouskem. Foto: Jindřich Ilem
Pod námi Rakousko. Foto: Jindřich Ilem
Skupinový let: Dynamic (LSA) a Calidus Gyromotion (ULL) Foto: Jindřich Ilem
Blížíme se k letišti ve Stockerau. Foto: Jindřich Ilem
Letiště v dolnorakouském městečku Stockerau má 796 m dlouhou, kvalitní asfaltovou dráhu (v pozadí), zde vidíme domácí letouny seřazené u hangáru. Foto: Jindřich Ilem
Instruktor místní letecké školy nevěří, že vírník pojede do města. Za chvíli pozná, že se mýlil. Foto: Jindřich Ilem
Výklopná registrační značka i reflexní trojúhelník na motoru ukazují na přeměnu letadla na automobil. Foto: Jindřich Ilem
Vírník Calidus se z letadla změnil na automobil a opouští letiště směr město. Foto: Jindřich Ilem
Vírník Calidus se z letadla změnil na automobil a opouští letiště směr město. Foto: Jindřich Ilem
Do vírníku s homologací pro silniční provoz můžete takto, jako nyní Pavel Březina v rakouském Stockerau, tankovat palivo u běžné čerpací stanice. Foto: Jiří Pruša
Calidus na parkovišti u čerpací stanice ve Stockerau. Foto: Jiří Pruša
Pavel Březina po natankování u čerpací stanice ve Stockerau. Foto: Jiří Pruša
Příjezd zpět na letiště. Foto Jiří Pruša
Návrat z města - vše bez problémů včetně tankování u čerpací stanice ve městě. Potvrdilo se tedy vše - že lze ultralightem bez problémů letět do Rakouska bez složité byrokracie i to, že vírník GyroMotion může bez obav legálně jezdit po silnici nejen v Česku, ale i v Rakousku. Foto: Jindřich Ilem
Vyzkoušeli jsme za vás:
Ultralightem do Rakouska za nových podmínek
Flying Revue spolu s pilotem ultralehkého vírníku Pavlem
Březinou v květnu otestovala na vlastní kůži, jak to nyní je s
možností pilotů ultralightů létat do Rakouska bez speciálního
povolení.
Právě pro Pavla Březinu jako pro držitele
pilotní licence pro ultralehká letadla a jeho vírník GyroMotion to
byla z tohoto důvodu rakouská premiéra. Byli jsme tedy zvědaví,
jestli deklarovaný svobodný vstup ultralehkých letadel tak funguje
i v praxi. Nebudeme vás napínat, dopadlo to dobře a pokud jste
si dosud přes poměrně složitou byrokratickou bariéru do Rakouska
netroufali, pak nyní by to podle rozhodnutí rakouské vlády platné
od 1. března 2017 i podle naší vlastní zkušenosti neměl být
problém.
Z Břeclavi do Stockerau aneb do Rakouska s ultralightem podle nových pravidel. Funguje to! Video: Flying Revue
Flying Revue 4/2017
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 16-18 ve Flying Revue č. 4/2017. Na stáncích časopis koupíte od 29. června 2017.
Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Pilotům ultralehkých strojů se tak
otevírají dveře k letům nejen do Rakouska, ale přes něj i dále na
jih.
Do Stockerau jsme vyrazili v Břeclavi, kde
se potkal Březinův GyroMotion a Dynamic WT-9 Flying Revue. Ve
Stockerau jsme byli za dvacet minut. Z letiště jsme se zajeli
vírníkem po vlastní ose podívat i do města a vzbudili tam menší
pozdvižení. GyroMotion je totiž homologován jako první létající
zařízení na světě jak k létání, tak pro provoz na pozemních
komunikacích.
Reportáž ze skupinového letu z Břeclavi do
dolnorakouského městečka Stockerau si můžete přečíst na ve zbrusu
novém čísle Flying Revue (4/2017), které dorazilo na stánky právě
dnes, zde k článku přidáváme videoreportáž a fotky, které se do
tištěné Flying Revue nevešly.