15.11.2018
Nadzvukové dopravní letouny Americká společnost Aerion Corporation podle nedávného vyjádření očekává, že její nadzvukový proudový dopravní letoun Aerion AS2 vzlétne za pět let, v roce 2023. Soupeří tak s projektem XB-1 Richarda Bransona, na opačné straně Atlantiku vyvíjí nadzvukový dopravní letoun i ruský Tupolev.
Podle výkonného ředitele společnosti Aerion Toma Vice plánují vývojáři s letounem Aerion AS2 překonat Atlantik nadzvukovou rychlostí poprvé před koncem roku 2023, což je o dva roky později, než jaký byl původní záměr. Byl by to podle Vice ale i tak první přelet Atlantiku nadzvukový dopravním letadlem po ukončení provozu britsko-francouzského Concordu v roce 2003.
Aerion AS2. Zdroj: Aerion
To by ale platilo jen v případě, že do té doby nepřekoná Atlantský oceán nadzvukovou rychlostí letoun XB-1 společnosti Boom Richarda Bransona. Ta zatím chystá k prvnímu letu dvoumístný demonstrátor zvaný Baby Boom. Jeho tvůrci plánovali první vzlet již na rok 2017, nyní uvádějí, že k jeho prvnímu nadzvukovému letu by mohlo dojít v roce 2019.
Letoun AS2 je podle ředitele Aerionu navržen tak, aby umožňoval efektivní let nadzvukovovou rychlostí nad vodou a účinný let podzvukovou rychlostí nad zemí tak, aby vyhověl stávajícím předpisům. Aerion AS2 budou pohánět motory GE Affinity od GE Aviation, na vývoji letounu se podílí také společnosti Lockheed Martin a Honeywell. Airbus v roce 2017 ze spolupráce odstoupil.
Letoun by měl měřit 52 m na délku, na palubu by se mělo vejít 8-11 cestujících a 2 členové posádky. Maximální vzletová hmotnost je 60,3 tun, dolet 7 800 km v závislosti na rychlosti. AS2 je konstruován pro lety nad mořem na rychlost 1,4 Mach, nad zemí by měl létat rychlostí 0,95 Mach.
Konkurenční XB-1 (jeho "dospělá" verze) je konstruován pro více pasažérů a měl by být rychlejší než Aerion AS2. Měřit má 52 m, rozpětí je 18 m, na palubu se vejde 40-55 cestujících. Dosáhnout má rychlosti 2,2 Mach (2695 km/h), při níž by měl mít dolet 8300 km.
Na vývoji nadzvukového dopravního letadla pracuje i ruský Tupolev, ten však zatím bližší časové plány neuvádí. Valeri Solozobov ze společnosti Tupolev zatím jen v září tohoto roku potvrdil, že práce na novém nadzvukovém letadle Tu-444 probíhají.
Momentálně se soustředí na oblast materiálů, z nichž bude letoun vyroben, na vývoj motorů a aerodynamiky. Další vývoj bude podle Solozobova zahrnovat studie o tom, jak snížit hladiny ozáření v kabině letounu, provádění blíže nespecifikovaných "praktických experimentů" a výrobu demonstrátoru pro předběžné zkoušky.
36 metrů dlouhý letoun by měl mít kapacitu 30 míst, vzletovou hmotnost 70 tun a letovou rychlost od 1,4 do 1,8 Mach. "Vytvořeny budou dvě základní verze - jedna s pevným křídlem a druhá s křídlem s měnitelnou geometrií, podobně jako u Tu-160 a Tu-22," řekl Solozobov. Variabilní křídlo by mělo přispět ke zlepšení vzletových a přistávacích charakteristik letadla.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »